Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Rob Reger har gjort seg rik på Emily

Reiser verden rundt med sin lille svartkledde pike.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Emily the Strange er tretten år, svartkledd, iført Mary Jane sko og har fire svarte katter som sine eneste venner. I kveld er pappa4n hennes i Oslo. Han heter Rob Reger.

For en stor fan-skare rundt om i verden trenger ikke Emily noen nærmere presentasjon, men i Norge er hun ikke like kjent. For tretten år siden ble det, som nå for mange er et ikon på det som er anti alt som er kommersielt og falskt, skapt.

Hun kom først i form av klistremerker og på t-skjorter, som igjen har ført til en hel kolleksjon av klær og tilbehør, tegneserie og planer om en film, med 20th Century Fox i ryggen.

- Men jeg selger henne ikke til hva som helst, det må være produkter som passer, og som jeg kan stå inne for. Det er mye jeg har sagt nei til, sier Reger når Dagbladet.no møter han på hotellet noen timer før dørene åpner på Grønland i Oslo.

Gjennom tegneserien har Emilys personlighet og univers kommet tydeligere frem og blir stadig større.

- Emily fikk personligheten etterhvert som hele greia ble større. Hun er seg selv og driter i hva andre mener. Det er vel det som måtte være moralen, at man skal være seg selv og finne det man selv står for, sier Reger.

Han er i Oslo, en av byene han er innom i ledd av en verdensturné.

- Vi skal til tretten byer, og vise tretten bilder. Over halvparten av dem er mine, resten er Buzz Parkers.

TEGNEREN Rob Reger har skapt og utviklet Emily the Strange, en liten goth-pike som er blitt populær over hele verden. Foto: Trine Stalsberg/Dagbladet
TEGNEREN Rob Reger har skapt og utviklet Emily the Strange, en liten goth-pike som er blitt populær over hele verden. Foto: Trine Stalsberg/Dagbladet Vis mer

I tillegg til bildene vises en full Emily-kolleksjon og det blir musikk - selvfølgelig med et punk-band, i rette Emily-ånden.

Nevnte Buzz Parker er en av de som er med å få Emily ut på arket, men Reger legger vekt på at han har full kontroll fra start til slutt i alle ledd og alle produkter som Emily er med i.

Reger, som er fra California og gikk på kunstlinje, begynte opprinnelig med t-skjorter med Emily-trykk for å tjene nok til å «kunne male hele dagen». Fyren, som likte å tegne, skate og høre på punkrock, hadde plutselig til mer enn bare salt i maten.

Selskapet har de siste årene vokst seg stort, og har nå en omsetning på flere titalls millioner dollar. Reger har 12 ansatte som hjelper han å utvikle Emily.

- Jeg har så jeg klarer meg, men det er i grunne ikke noe jeg vil snakke om.

I andre land er den lille svartkledde piken blitt veldig populær, og det gjenstår å se om hun blir like godt mottatt i Norge.

I BOKSTAVER: Emily the Strange, som hun ser ut når hun med bokstaver beskriver utstillingssted og -tid i Oslo.