HENGIR SEG TIL CRONENBERG: Evan Bird, Robert Pattinson, Mia Wasikowska, Julianne Moore og John Cusack spiller i «Maps to the Stars», regissør David Cronenbergs mørke satire over Hollywood-livet som har premiere under Filmfestivalen i Cannes. Foto: Alberto Pizzoli / AFP Photo / NTB Scanpix
HENGIR SEG TIL CRONENBERG: Evan Bird, Robert Pattinson, Mia Wasikowska, Julianne Moore og John Cusack spiller i «Maps to the Stars», regissør David Cronenbergs mørke satire over Hollywood-livet som har premiere under Filmfestivalen i Cannes. Foto: Alberto Pizzoli / AFP Photo / NTB ScanpixVis mer

Robert Pattinson sier alltid ja til David Cronenberg. Selv når det betyr at han må å ha sex i biler.

Fra romantikk til incestuøs satire.

CANNES (Dagbladet): For andre gang på rad har den legendariske regissøren David Cronenberg valgt å jobbe med den tidligere «Twilight»-tenåringshelten Robert Pattinson. Denne gang er Cronenberg og Pattinson i Cannes med «Maps to the Stars», en mørk satire over berømmelse og sårbarhet som også handler om incest, vold og makt. Pattinson er en av flere hovedpersoner, og deler lerretet med blant andre Julianne Moore, Mia Wasikowska, John Cusack og den fremmelige nykommeren Evan Bird.

- Jeg sa ja før jeg hadde lest manus, sier Pattinson.
- Det er alltid spennende når det kommer noe fra David, og jeg føler meg veldig hjemme i hans verden.

- Veldig svett
I forrige Cronenberg-film, «Cosmopolis», hadde Pattinson sex i en limousin med Juliette Binoche. I den nye filmen må han også ha sex i en limousine, denne gang med Julianne Moore, som spiller den falmede filmstjernen som er sjalu på Wasikowska, den unge assistenten som Pattinson har et prøvende forhold til. Pattinson rødmer dypt når han blir spurt om hva som var best.

- Hva skal jeg si? Det var en vidunderlig opplevelse, tøyser han.
- Først og fremst var det veldig svett.

Det ble bemerket at Cronenberg påfallende ofte har scener i filmene sine der hovedpersonene har sex inne i en bil. Særlig kontroversielle var scenene i «Crash», om et par som har et fetisjistisk forhold til bilulykker.

- Den filmen ble holdt tilbake av distributøren, fordi han mente folk som så den, ville få lyst til å ha bilsex, sier Cronenberg.
- Jeg svarte at dette er noe en hel generasjon har opplevd. Det er ikke slik at jeg fant det opp. Deler av den seksuelle revolusjonen skjedde på grunn av bilen, fordi unge mennesker kunne komme seg unna foreldrene sine og finne en frihet. Jeg tror ikke akkurat det er upløyd mark. Og hvorfor ikke bare gjøre det? Det er jo så mange flotte biler.

Eksistensialist
For Cronenberg er problemene knyttet til berømmelse i den nye filmen egentlig knyttet til eksistensielle utfordringer.

- Jeg er eksistensialist. Jeg tenker at disse folka er desperate etter å eksistere. Filmstjernen som Julianne spiller, er livredd for ikke å eksistere lenger. Hun blir avvist av filmindustrien. Det er som en levende død for henne. Både desperasjonen og ondsinnet springer ut av den frykten.

Historien kunne funnet sted mange andre steder enn Hollywood, mener han.

- Denne historien kunne vært satt til et hvilket som helst sted der mennesker er ambisiøse, grådige og redde. Å se det som et angrep på Hollywood, blir feil.

Kjenner seg igjen
John Cusack kjenner seg likevel igjen.

- Dette er et kjent økosystem for meg, et kjent miljø. Det er mange mennesker i Hollywood som lever av og strever med dette systemet. Det kunne også vært Washington, men det er noe med Hollywood som gjør at sulten etter berømmelse blir litt mer infantil der. 

Julianne Moore, som har fått mye ros for sin overdådige rolletolkning siden filmen ble vist for pressen i går, syntes også den dystre historien var morsom.

- Det er komedie i alt, også i desperasjonen. Min rolle vil så gjerne bli sett og anerkjent. Og så jobber hun, som så mange, så hardt for å få de ytre tingene til å stemme snarere enn å se innover i seg selv. Og så er hun jo som en tenåring, og dét er alltid morsomt.