«Robinson» stjal seere fra TV 2

På det meste hadde TV 2s «Gutta på tur» mer enn dobbelt så mange seere som TV 3s «Robinsonekspedisjonen». Likevel tapte storebror seere til lillebror.

Høstens store tv-duell er i gang, og i går var Arne Hjeltnes sesongåpning på «Gutta på tur» fremskyndet for å møte konkurransen med Nils Ole Oftebro og «Robinsonekspedisjonen». Noe begge programmene sannsynligvis tapte på. 334 000 seere fikk med seg urpremieren på «Robinsonekspedisjonen» på TV 3, mens «Gutta på tur» på det meste hadde 736 000 seere.

- Vi føler oss slett ikke slått av TV 2. Hvis vi sammenligner markedsandelene hos de tv-seerne som får inn både TV 2 og TV 3, så ligger vi omtrent likt. Det er bra når vi vet at «Gutta på tur» er et av Norges mest populære tv-programmer.

- Uansett synes vi 334 000 er et veldig bra tall til å være første program. «Robinsonekspedisjonen» trenger tid på å etablere seg som konsept, og vi føler oss ganske sikre på at flere seere vil komme til etter hvert, sier Marianne Melfald i TV 3.

- Fornøyde

Av alle tv-seere over tolv år som får inn både TV 2 og TV 3, valgte 35,5 prosent å se «Gutta på tur», mens 32,2 prosent så «Robinsonekspedisjonen».

- Der seerne har hatt valget, velger flest TV 2, og det er vi fornøyd med, sier fungerende informasjonssjef i TV 2, Geir Mikalsen.

Likevel innrømmer han at kanalen mister seere til konkurrenten. Tall på opp mot en million seere har ikke vært uvanlig for «Gutta på Tur».

- Mange er nok nysgjerrige på «Robinsonekspedisjonen». Likevel er vi fornøyde med de tallene vi har fått, sier Mikalsen.

Også «Offshore» måtte finne seg i å tape seere til Robinson. Totalt 530 000 så på NRK 1s såpeserie i går.

Trenger flere seere

Men «Robinsonekspedisjonen» trenger flere seere enn de hadde i går får å få økonomien til å gå rundt. Programmet er det dyreste kanalen har laget noen gang, og hver episode koster omlag 1,5 millioner kroner.

Kanalen har bare 2,3 millioner potensielle seere, og minst en halv million av dem må følge ekspedisjonen framover for at kanalen kommer ut i pluss økonomisk.

- Både i Sverige og Danmark har seertallene gradvis økt, og det tror vi de vil gjøre her hjemme også. Vi føler vi har lagt en god plattform å bygge på, mener Marianne Melfald.

PROGRAMLEDER: Nils Ole Oftebro og Robinson-gjengen stjeler seere fra 'Gutta på tur' på TV 2.