DEBATT

Debatt: Teknologi

Robot hjelper over 150 barn å delta i skolen

Roboten AV1 er et vindu inn i et klasserom for en elev som hører hjemme der i utgangspunktet.

MULIGGJØRING: Roboten AV1 hjelper i dag over 150 norske elever med å delta på skolen. Drivkraften bak AV1 har alltid vært å bedre livene til barn og unge som ikke har de samme mulighetene som andre, skriver innleggsforfatteren. Foto: Tore Meek / NTB Scanpix
MULIGGJØRING: Roboten AV1 hjelper i dag over 150 norske elever med å delta på skolen. Drivkraften bak AV1 har alltid vært å bedre livene til barn og unge som ikke har de samme mulighetene som andre, skriver innleggsforfatteren. Foto: Tore Meek / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I sin kronikk 1. februar uttrykker Edith Nybakk engstelse for hvorvidt «overvåknings»-roboten AV1 ukritisk skal «infiltrere» norske klasserom. Dette utsagnet, samt en rekke andre, er påstander som ikke kan stå uimotsagt. Vi forstår bekymringene til Nybakk, men har tatt høyde for samtlige under utviklingen av AV1. Hva er det med det nye, ukjente, som vekker en slik negativ holdning, og særlig når det kommer til teknologi?

Motivasjonen for å lage AV1 kom i 2015, og hadde ingenting med penger å gjøre. En venninne av Karen (gründer) som var sykepleier fortalte henne om isolasjonen barn på sykehus lever i, og hvor ensomt det var for dem. Som den oppfinneren hun er, begynte Karen umiddelbart å tenke på løsninger for dette. Alle barna og foreldrene hun snakket med sa det samme: De ville være på skolen. Det var der vennene var, det var der de egentlig skulle vært.

Med bakgrunn som programmerer og UX-designer tenkte Karen at man måtte kombinere teknologi og tilstedeværelse. Resultatet ble AV1 - en robot som i dag hjelper over 150 norske barn med å delta på skolen. Drivkraften bak AV1 har alltid vært å bedre livene til barn og unge som ikke har de samme mulighetene som andre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer