Robust til fingerspissene

Truls Mørks siste utgivelse på Virgin, av J.S. Bachs seks legendariske suiter for cello solo, kommer til å stå som et monument over den fortsatt unge cellistens talent.

CD: I så måte skal både vi, og Mørk selv, være glade for at han har ventet så vidt lenge før han har festet sin fortolkning til rillene. For Bachs solosuiter hører til cellolitteraturens største utfordringer. Ikke bare teknisk. For det blir nesten trivielt å nevne at Mørk innfrir alle tekniske krav fullt ut. Det store ved denne utgivelsen ligger nemlig i det musikalske, i Mørks fortolkningsstyrke.Han tar utgangspunkt i Montagnana-celloens sonore, mørke klang, og lar den farge hele verkoppfatningen. Det gir musikken farge og glød, men tynger den aldri.For Mørk er ikke bare en fortolker som beveger, han er selv bevegelig som få, uopphørlig på vei inn i nyanser som andre knapt aner. I Mørks hender folder de seg ut, og blir uforglemmelige. Derfor mestrer han fingerferdig Bachs rapide passasjer like suverent som han slipper til komponistens fulltonende register, så det kan ta pusten fra deg. Hør for eksempel på Sarabanden i den andre av suitene. Selv har jeg aldri hørt makan hos noen cellist, før Mørk.Så den er til å fordype seg i denne dobbelt-CD-en, i alle sine utsøkte detaljer, men mest av alt til å la seg synke ned i, som et vederkvegende musikalsk sjelebad.