ROBYNS ROSKILDE: Robyn befestet posisjonen sin som popmusikkens ubestridte Queen of Cool på Roskilde-festivalen i natt.
. Foto: Eirik Helland Urke
ROBYNS ROSKILDE: Robyn befestet posisjonen sin som popmusikkens ubestridte Queen of Cool på Roskilde-festivalen i natt. . Foto: Eirik Helland UrkeVis mer

Robyn satte Madcons flash mob i skammekroken

Robyn er popmusikkens Queen of Cool.

||| KONSERT: Lady Gaga, Madonna, Britney and Rihanna: You girls took one hell of a beating.

Det er ingen tvil lenger. Robyn befestet posisjonen sin som popmusikkens ubestridte Queen of Cool på Roskilde-festivalen i natt.

Fra den innledende robotdansinga på «Fembot», via yogaøvelsene under «Don't Fucking Tell Me What to Do» til tafsinga på seg selv under «Dancing On My Own», viste Robyn at den kollektive masturbasjonseffekten hun har på skandinaviske kvinner for tiden er berettiget.

Ikledd en hvit lårkort kjole hadde hun full kontroll fra Arena-scenen. Hun var både inkluderende og arrogant, flørtete og avvisende på én gang. Hun har ikke turnert mye med sitt nye materiale, men det hørtes likevel ut som at bandet hennes har jobbet hardt med å videreutvikle det til liveformatet.

Særlig den reggeafiserte jammesekvensen mellom «Dancehall Queen» og «Don't Fucking Tell Me What to Do», der det så ut som at Robyn hadde lært seg noen cymbaltriks av Röyksopp, bar prov om at hun vil være seg frabedt å bli avkortet med tittelen studioartist.

Også de gamle låtene hennes hadde fått kledelige livevrier. Diskoversjonen av «Who's That Girl» var smekker, The Cure-samplingen på «Konichiwa Bitches» var hakket kulere i konsertbekledning enn den er på plate og ringetonebeaten på «Be Mine» var akkurat nok tweaka til at det stappfulle Arena-teltet syntes det var ufattelig dansbart.

Det syntes tilsynelatende det forbipasserende festivalpublikummet også. For de som var på vei forbi Robyn-konserten for å komme seg helt fremst på The Prodigy, brøt ut i spontane flash mobs under «The Girl and the Robot» som kunne satt enhver «Glow»-dans i skammekroken.

Anmeldelsen er basert på konsertens første time.

Foto: Eirik Helland Urke
Foto: Eirik Helland Urke Vis mer