Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Rock chic

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ROCKEPRODUKTER: Det er ikke nok for Tommy Lee og Nikki Sixx i Mötley Crüe å kaste skjorta for fansen, med klesmerkene Peoples Republic for Tommy Lee og Royal Underground ønsker de å kle dem opp også. Rockstjernemyten er åpenbart ikke det den en gang var. Sex har blitt byttet ut med familieliv. Drugs er erstattet av vitamininjeksjoner. Og selv om et par gamle helter fortsatt rocker, bytter flere og flere ut rock\'n\'roll med klesdesign.

KERRY KING I SLAYER har kolleksjonen KFK Industries (Kerry Fucking King), Tom DeLonge fra Blink182 kaller klærne sine Atticus og skoene Macbeth. Og du er ikke rapper med respekt for deg selv hvis du ikke har navnet ditt på et par hettegensere. Ti av de tjue millioner dollarene 50 Cent tjente i fjor, kom fra kleskolleksjonen til G Unit. Til sammenlikning fikk Gwen Stefani en sjekk på åtte millioner dollar da hun lisensierte ut navnet sitt til LAMB, og ifølge The Oakland Tribune omsatte Sean John - klesmerket til P. Diddy - for over 300 millioner dollar i fjor.

FOR AT FANSEN skal kjøpe klærne, må de selvfølgelig gjenspeile artisten. Tommy Lees skjorter er inspirert av tatoveringene hans, mens Nikki Sixx foretrekker skinnjakker og kashmir-gensere. Da Bono og kona Ali i fjor lanserte det økologiske klesmerket EDUN, var det under headingen «Socially Responsible Clothing». Klærne var produsert av familiebedrifter i Afrika og Sør-Amerika, og hadde diktstrofer av Rainer Maria Rilke brodert på innsida av lommene. De kostet selvfølgelig også skjorta, noe som fikk den økologiske lobbygruppen Organic Consumers Association til å tørt bemerke at klærne ikke var helt «Pro Bono».

MEN ER DET NOEN som virkelig har truffet målgruppen sin, så må det være Jon Bon Jovi og Tico Torres fra Bon Jovi. Etter hvert som gutta ble eldre og fikk barn, oppdaget Tico at det var mangelvare på ordentlige babyprodukter. «Kule folk får kule barn, og kule barn trenger kule ting», mente han. Nå fører Rockstarbaby barnevogner med ipod-holdere og tåteflasker med hodeskaller. That\'s rock\'n\'roll, baby.