Rock-reporterens største hits

Innen amerikansk litteraturhistorie fra 60-tallet fram til i dag bør såkalt rock-journalistikk vies et eget kapittel. I hele perioden har magasiner og rock-aviser vært gjenstand for en type eksperimenterende reportasje. Ofte har denne utviklingen ført til dårlige imitasjoner og overspente forsøk på å være bråkjekk. Men på sitt beste har den vært oppfinnsom, lynskarpt analytisk og gnistrende morsom.

  • Nyjournalisten Tom Wolfe og gonzoreporteren Hunter S. Thompson er blant dem som har fått mest oppmerksomhet innen denne generasjonen. Kulturanalytikeren Greil Marcus står også i særklasse, likeledes blues/country-kronikøren og Elvis-biografen Peter Guralnik og den unge døde journalisten Lester Bangs . Her skal det imidlertid handle om en av de mest uberegnelige, kunnskapsrike og lynskarpe av dem alle: Nick Tosches .
  • Tosches er aktuell med en suveren biografi over Sonny Liston, «The Devil in Sonny Liston» , bokseren som møtte sin overmann i Muhammad Ali. Tosches følger Liston fra hans fødsel i fattigdom til hans mystiske død. Samtidig utkommer «The Nick Tosches Reader» , innpå 600 sider med avslørende reportasje, rock-historie og bokutdrag som Tosches selv har valgt ut fra sin omfangsrike produksjon.
  • Felles for disse skrivestykkene er at de handler om den mørke siden av det amerikanske samfunnet; enten de er trykt i obskure undergrunnsblader eller i magasiner som Rolling Stone, Village Voice og Penthouse. Du finner også utdrag fra romanene «Cut Numbers» (1988) og «Trinities» (1994), hentet fra forbrytermiljøer Tosches kjenner fra sin egen oppvekst, miljøer der det fantes «få bøker, men mange bookmakere», som Tosches selv uttrykker det.
  • I bøker som «Unsung Heroes of Rock'n Roll» (1984) og «Country» (1977) eksponerer Tosches et ukjent terreng i rockens historie av blues og country. «Hellfire» (1982) er en biografi over Jerry Lee Lewis, nådeløst avslørende og respektfull på samme tid. Det samme kan man si om «Dino» (1992), en strålende Dean Martin-biografi og en analyse av en epoke i amerikansk underholdningsliv.
  • I septemberutgaven av magasinet Vanity Fair er Tosches i farta igjen, med en reportasje fra Det fjerne Østen der han har vært på jakt etter den legendariske typen opiumsbule i byer som Hongkong, Bangkok og i det gylne triangel. Den starter slik: «You see, I needed to go to hell. I was, you might say, homesick.»