Rock, rumpefjes og rikinger - her er de mest lovende tv-seriene i 2016

Musikken dominerer.

Et nytt år truer. Spådom:

Som i fjor vil biter av livet ditt uunngåelig fordunste i fjernsynsstrekk i porsjonspakker på 21, 30, 45 eller 60 minutter (grovt regnet).

Mens gamle venner som «The Leftovers», «Game of Thrones», «Halt and Catch Fire», «Girls», «Better Call Saul», «Mr. Robot», «The Blacklist» og «The Walking Dead» returnerer for nok en runde er det også en rekke nye bekjentskaper som vil konkurrere om tiden din.

Det første som stikker seg ut er at flere store filmregissører ønsker seg en større bit av tv-kaka, med musikk som fellesnevner.

I februar kommer «Vinyl», det lenge lovede prestisjeprosjektet fra Martin Scorsese, Mick Jagger og Terence Winter på HBO Nordic.

Serien er et dykk ned i New Yorks rockescene sent på 70-tallet, sentrert rundt et plateselskap.

Foruten herlige Bobby Cannavale («The Station Agent», folkens?) i rollen som sjef for selskapet dukker også Olivia Wilde, Juno Temple og Ray «Alle Elsker Raymond» Romano opp i sentrale roller.

Også Baz Luhrman vil til New York og 70-tallet med «The Get Down» på Netflix.

Der «Vinyl» tar for seg rocken, bretter Luhrman armene rundt fremveksten av både hiphop, punk og disco i én diger bamseklem fokusert på den fattige bydelen South Bronx.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Deadline spiller Jimmy Smits en viktig lokalpolitisk størrelse, mens Will Smiths sønn Jaden Smith også blir en gjenganger i rollen som grafitti-kunstner.

2016 blir også året da Cameron Crowe returnerer til gamle «Almost Famous»-jaktmarker med Showtime-serien «Roadies», en komiserie om crewet til et digert rockeband.

Mens Luke Wilson spiller bandets turnémanager har Carla Gugino rollen som produksjonsleder, med yrkesmessige og personlige kollisjoner mellom de to som et sentralt dramatisk element ifølge The Hollywood Reporter.
Mer tegneserie-tv
Du trodde vel ikke at det skulle bli færre tv-serier basert på tegneserier i 2016?

Mens «The Walking Dead»-skaper Robert Kirkman leverer demonutdrivelser i «Outcast» (hvis tv-rettigheter ble solgt lenge før første tegneserieblad var ute i butikken) hos Fox vil Netflix by på «Luke Cage», en avlegger av superheltsuksessen «Jessica Jones».

Mest spenning knytter det seg nok likevel til «Preacher», utviklet for tv av blant andre komistjerne Seth Rogen og klar for AMC en gang i midten av 2016.

Garth Ennis-fortellingen er en av tidenes høyst elskede tegneserieromaner og handler om presten Jesse Custer (neida, initialene er ikke helt tilfeldige) som utvikler superkrefter og legger ut på leting etter Gud for å ta et alvorsord med ham.

Dominic Cooper har fått hovedrollen som Custer, mens Joe Gilgun spiller den drikkfeldige irske vampyren Cassidy og Ruth Negga er Tulip, Custers ekskjæreste.

Viktigere enn noen av disse er imidlertid hvem som fyller rollen som Arseface, mannen som etter å ha skutt seg selv med hagle har fått et ansikt som et rumpehull. Så, grattis (?) til Ian Colletti.
Stephen King og milliardærer
Ellers starter en av årets mest lovende serier allerede om et par uker hos HBO Nordic.

«Billions» har Paul Giamatti og Damian Lewis (han med liten munn i «Homeland») som henholdsvis en innbitt statsadvokat og finansmilliardæren han forsøker å få stilt for retten.

Hos HBO Nordic havner også Jonathan Nolans serieoppdatering av sci-fi-filmen «Westworld» fra 1973, hvor vi foruten folk som Anthony Hopkins, Ed Harris og Evan Rachel Wood også finner Inderøyas stolthet Ingrid Bolsø Berdal i det som ifølge Entertainment Weekly skal være en beinhard bandittrolle.

I USA satser strømmetjenesten Hulu hardt på Stephen King, og slipper i februar tidsreisefortellingen «11/22/63», en miniserie hvor en heldig/uheldig high school-lærer (James Franco) fra nåtidens USA reiser tilbake i tid for å stoppe drapet på John F. Kennedy.

FX satser på sin side på krim fra virkeligheten med «American Crime Story», som i sin første sesong skal handle om drapssaken mot O. J. Simpson.

Og årets (teoretisk) store (forhåpentligvis) overraskelse?

Se opp for Netflix-dramaet «The OA», som man vet fint lite om annet enn at det er satt sammen av norskættede Brit Marling og Zal Bamanglij, superduoen som tidligere har stått bak «Sound of My Voice» og «The East».