Rocka comeback

Med «The Black Rider», signert Tom Waits og William Burroughs, er Åsleik Engmark tilbake på Det Norske Teatret etter fire års permisjon. - Et fint stykke å komme tilbake til, synes Åsleik.

Forestillinga tar utgangspunkt i et gammelt tysk folkesagn om bokholderen Wilhelm som må bestå en jegerprøve for å få gifte seg med sin elskede Kätchen. Men Wilhelm er en håpløs jeger, så når den svartkledde djevelen tilbyr sine magiske kuler, slår han til. Men selvsagt har den svarte ridderen sine baktanker.

- Tematikken er velkjent. Og dessuten aktuell: Vi er veldig flinke til å selge oss nå for tida, sier Åsleik.

Djevelen lurer

Den amerikanske regissøren Robert Wilson kjente til sagnet om «Friskytteren», og fikk ideen til å bearbeide historien. Han fikk William S. Burroughs til å skrive sin versjon av historien og Tom Waits til å lage musikk.

«The Black Rider» hadde urpremiere i Hamburg i 1990.

- Handlinga er veldig fragmentarisk og gir en annen innfallsvinkel til stoffet. Jeg tror publikum vil bli tvunget til å oppleve og fordøye stoffet på en annen måte enn på en vanlig teaterforestilling, sier Åsleik. Han spiller både Wilhelms onkel og hertugen i stykket.
- Onkelen går rundt og advarer mot det onde som kommer til å skje. Han har forstått hvilken pakt Wilhelm har inngått. Hertugen representerer de tradisjonelle verdiene. Det er han som forlanger at Wilhelm må bestå jegerprøven før han kan få Kätchen.

Lasse Kolsrud har rollen som djevelen, den svarte ridderen.

Både Tom Waits og William Burroughs er kjent for å utforske skyggesidene av menneskets liv. Burroughs var en tung misbruker av narkotika, og i 1951 skjøt og drepte han kona si på en fest, i sterk rus. Meninga var å leke Wilhelm Tell, og kona, Joan Vollmer, satte et vannglass på hodet som Burroughs skulle skyte ned. Men han traff henne i tinningen i steden.

Noen år seinere skrev han «Naken lunsj», en fragmentarisk og surrealistisk roman, mens han fortsatte sine eksperimenter med narkotika. Burroughs døde i 1997.

Engelsk og nynorsk

- Tom Waits lager vakker musikk og poesi, og Burroughs tekster gir en moderne parallell til den gamle faustlegenden, som jeg tror kommer til å treffe publikum godt, sier Åsleik.
Tom Waits har nedlagt forbud mot å oversette tekstene hans, men instruktør Carl Jørgen Kiønig har bearbeidet og Ola E. Bø har oversatt Burroughs' tekster til nynorsk. Premieren er på Det Norske Teatret fredag.