NORSK INNSLAG: Delbert McClinton hadde med seg Heidi Solheim fra bandet Pristine da han sang med amerikanske Royal Southern Brotherhood på bryggescenen lørdag. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / Dagbladet
NORSK INNSLAG: Delbert McClinton hadde med seg Heidi Solheim fra bandet Pristine da han sang med amerikanske Royal Southern Brotherhood på bryggescenen lørdag. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / DagbladetVis mer

Rocken huskes best fra bluesfestivalen. Det er et problem

Notodden Blues Festival avsluttet i dag.

NOTODDEN (Dagbladet): Da lyden stilnet og Notodden Blues Festival (NBF) gjorde opp status etter avslutninga av den 27. festivalen i ettermiddag, viste opptellingen 16 000 solgte billetter. Det er 5000 færre publikummere enn i fjor.

Det var budsjettert med 18 550 solgte billetter.

Med gratiskonserter har 25 000 vært inne på festivalområdet.

Festivalledelsen håpet å kunne pynte på den negative egenkapitalen på 1,2 millioner, men må være fornøyd om de går i balanse i år.

Føringene fra festivalstyret var at de skulle ned på vanlig nivå etter to jubileumsår, først 25 år for festivalen og så 100 år for byen.

- Det har vært vanskelig. Vi må evaluere om det var riktig strategi, eller om festivalen trenger et fyrtårn i form av en artist, sier festivalleder Jostein Forsberg.

Festivalen har en del utfordringer - også når det gjelder å finstille festivalens profil.

Gradvis er det som var en sjangerfestival som i mange år «holdt sin sti ren» blitt en rock- og bluesfestival. Moldejazz har gått foran når det gjelder å booke artister som ikke nødvendigvis oppfyller jazzkriteriet, men som knutepunktfestival for blues har NBF et press på seg - og en fopliktelse. De skal være en bluesfestival.

Inntrykket etter årets festival er at det er rocken og bluesrocken som ringer sterkest i øret, på bekostning av den rene og ubesudlede bluesen. 

Det er et faresignal.

Amerikanske Lissie hadde lite på festivalen å gjøre musikalsk sett, men trakk åpenbart mange til bluesteltet. Rival Sons opererer i grenseland sjangermessig og trakk mye folk på åpningskvelden, men det er 70-tallsrocken som dominerer lydbildet deres. Hellbillies gjorde seg for så vidt fortjent til plassen på plakaten med et repertoar som også smakte av bluesbasert sørstatsrock (de ble booket for å varme opp for Gregg Allman på Brygga). Trønderne i The South gjorde en bra konsert, men blues er det ikke.

Og Jokkes gamle bandkolleger i Valentourettes? 

Festivalleder Forsberg forklarer det med at det er en nødvendig vei å gå.

SPILTE MYE: Royal Southern Brotherhood spilte tre ganger under Notodden Blues Festival denne helga. Det var én gang for mye. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / Dagbladet
SPILTE MYE: Royal Southern Brotherhood spilte tre ganger under Notodden Blues Festival denne helga. Det var én gang for mye. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / Dagbladet Vis mer

- Vi trenger på ha et fokus på nye målgrupper, og har hatt rock som en del av programmet i noen år nå. Så får vi diskutere hvor mye vi skal ha av det, sier Forsberg.

Han trekker fram fredagen i bluesteltet som svært positiv. Amerikanske Rosanne Cash, Royal Southern Brotherhood og Lissie trakk en sammensatt publikumsmasse - fra unge til eldre.

Derimot var det glissent på dagkonsertene i det samme teltet. Men - økomonisk sved det mest for festivalledelsen at bryggekonsertene fredag og lørdag trakk så lite folk.

Det er særlig disse som har bidratt til tapet av 5000 solgte billetter i forhold til i fjor. Van Morrison trakk 7000 i fjor, ZZ Top 9000 året før. Hugh Laurie fredag trakk ca 3500 publikummere hver, Notodden Roadshow, Hellbillies og Delbert McClinton lørdag trolig noen flere.

Noe av problemet kan være at Royal Southern Brotherhood nærmest ble artist in residence under festivalen, med tre konserter på to dager. Det er minst én for mye.

Først spilte de aleine fredag kveld, så på Brygga med Delbert McClinton lørdag og så samme kveld - også da med Reidar Larsen og Heidi Solheim som gjester - en konsert viet Rolling Stones-albumet «Exile On Main St.».

Stones begynte riktignok som et bluesband, men dobbeltalbumet deres fra 1972 er ikke blues.

Forsberg svarer dette på spørsmål om det var feil navn på Brygga i år:

- Det er naturlig å tenke det. Det var forstyrrende å få avbud fra først Walter Trout før jul og så Gregg Allman.

Forsberg legger til at tapet av 25-åringen som druknet natt til lørdag naturlig nok preget lokalsamfunnet. Ellers gikk det ifølge politiloggen overraskende pent for seg, kanskje også fordi det var færre folk i byen.

Union Blues Cup, en årlig bandkonkurranse i regi av Norsk Bluesunion med en omfattende turné til norske bluesklubber som gevinst, var flyttet til det nye Bok & Blueshuset - og mistet med det mange publikummere. Her må det ryddes opp om ikke festivalen skal miste cupen.

Ingen skal tro at det er lett å drive en festival, ikke minst er balansegangen mellom de riktige og sjangertro navnene og de som presumtivt selger mange billetter tøff.

Rocken selger bedre enn blues, men kanskje var ikke artistene store nok til å trekke mengder med publikummere.

PÅ NOTODDEN: Det ble murret om at Hellbillies ikke hadde noe på en bluesfestival å gjøre, men Lars Håvard og Aslag Haugen kvitterte med potent sørstatsrock på Brygga lørdag. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / Dagbladet
PÅ NOTODDEN: Det ble murret om at Hellbillies ikke hadde noe på en bluesfestival å gjøre, men Lars Håvard og Aslag Haugen kvitterte med potent sørstatsrock på Brygga lørdag. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / Dagbladet Vis mer