Rockere mot rockmuseum

Knut Schreiner fra Turboneger mener planene om et norsk rockmuseum er meningsløse.

Debatten om et norsk pop- og rockmuseum har vært heftig i norsk media det siste halvåret. Debatten har til nå dreid seg mest om lokalisering av museet, mindre om innhold.

Schreiner mener hele debatten kan utsettes i 20 år, i påvente av noe som kan gjøre seg fortjent til å komme på museum.

-  Jeg ser ikke noe poeng i et norsk rockmuseum når vi ikke har hatt én internasjonal suksess, sier Schreiner.

Gitaristens venner i det svenske suksessbandet The Hives stusser også over de norske museumsplanene.

-  Da jeg fortalte gutta i bandet om debatten om et norsk rockmuseum, så rista de bare på huet. I Sverige har de ikke noe pop- og rockmuseum, enda de har hatt internasjonale suksesser gjennom tre tiår, forteller Schreiner, som for tida befinner seg på festival i Sveits. Han mener ønsket om et pop- og rockmuseum kommer fra personer som ønsker å mele sin egen kake.

-  Jeg tror rett og slett det er en del bransjefolk som er hypp på en ny jobb, uttaler Schreiner.

-  Lite gjennomtenkt

Thomas Strzelecki , musikkjournalist og dommer under forrige Idol-runde på TV 2, er enig med Turbo-gitaristen.

-  Hva skulle vi stilt ut? Sokkene til The Kids, eller plekteret til Prepple Houmb? Jeg tror Norge er et for lite land for et slikt museum. Det eneste jeg kunne tenke meg å se, er The Rock and Roll Hall of Fame i USA, men der har de også 300 millioner innbyggere - og en mye større og mer variert pop- og rockkultur.

Strzelecki mener ideen om et norsk pop- og rockmuseum ikke er spesielt gjennomtenkt.

-  Dette blir litt som når man skal starte rockeband. Det første man tenker på er navnet, så glemmer man resten av innholdet. Kanskje ideen om rockmuseet er litt i tråd med den gamle rocktradisjonen der? spør han.

De to får også støtte av Thomas Talseth, redaktør for det NRK-eide ungdomsmagasinet Spirit.

-  Det vi kunne trenge var flere musikkbiografier, for eksempel om Jokke, Turboneger eller Backstreet Girls. Tom Skjeklesæther, som vil ha museet til Halden, er en skrivefør kar og kunne kanskje bidratt med dette i stedet, foreslår Talseth.

Mindreverdighetskomplekser

Per Kristian Olsen, mannen bak NRK-serien «Norsk rocks historie», har ingenting til overs for holdningene til unggutta.-  Det er det dummeste jeg har hørt. De må være ofre for et kulturelt mindreverdighetskompleks, og en populærkulturell husmannsånd som jeg trodde vi var kvitt her i landet, sier Olsen.

Selv hadde Olsen store utfordringer med å finne historiske dokumenter under arbeidet med serien. Derfor mener han at en storstilt registrerings- og arkiveringsjobb er noe av det viktigste for et nytt museum. Dette for å kunne ta vare på historien til norsk pop og rock.

-  Jeg er usikker på om folk er interessert i å komme og se på Terje Rypdals gamle gitar. Men vi må gå inn i en idédugnad for å se hva vi skal ha på dette museet.

Jeg mener i alle fall at norsk pop og rocks historie er sterk nok til at den kan forsvare både et museum og et opplevelsessenter, sier Olsen.

For tidlig: Knut Schreiner mener debatten