Rock\'n\'roll Harley

Det er tøft å se to Harley-er brøle bortover veien mens Steppenwolfs «Born To Be Wild» setter stemninga. Rock\'n\'roll-generasjonen elsker motorsykkel på film.

Den amerikanske drømmen på veien er Harley Davidson og gutta som rir dem. For det er få ting som er så tøft som å ha to sylindre og massevis av bråkete kubikkcentimeter under salen, spesielt på film.

Ikke Guds barn

Easy Rider er den mest kjente filmen med Harley-en som frihetssymbol. Men hovedrolleinnehaveren Peter Fonda startet den lovløse motorsykkelfilmens historie noen år før, eller blåste i hvert fall liv i den. I Roger Cormans «The Wild Angels» kunngjør biker-Fonda fra prekestolen i sørstatskirka:

«We\'re not children of God. We\'re Hell\'s Angels».

Tre år seinere hentet Dennis Hopper inn Peter Fonda for å finne Amerika i Hoppers klassiker «Easy Rider». Etter et kokainsalg legger de to dophuene ut på veien på hver sin Harley. I Fondas Kaptein Amerika tank på sykkelen ligger rikdommene, og de skal til Florida for pensjonere seg.

Men først må de en tur gjennom hillbilly-land på vei til karneval og «Mardi Gras»-feiring i New Orleans. De møter på Hippie-samfunn, havner i fengsel, treffer på Jack Nicholson, introduserer ham for marihuana og tripper på lsd sammen med horer i New Orleans. I mens nærmere den streite verden seg mer og mer, og når Hopper raver om Den amerikanske drømmen, vet Fonda hva som har skjedd:

- We blew it.

Filmen sjokkerte Hollywood da den spilte inn en haug med dollar. Fokuset var satt på ungdomskulturen og sosiale relevante spørsmål. Den gjorde Jack Nicholson til superstjerne. Han ble nominert til en Oscar for beste birolle.

Og med sykkelhymnen «Born To Be Wild» skapte Steppenwolf en av rock\'n\'roll-generasjones store luftgitarlåter.

Resten

15 år før «Easy Rider» lanserte regissør Laslo Bendek opprøreren på motorsykkel.

- Hva gjør du opprør mot, spør Matt Murphy.

- Hva har du, svarer Marlon Brando.

I dag minner «The Wild One» kanskje mest om en såpeopera, med en spesielt banal slutt. Men på midten av 50-tallet var den et tegn på tiåret som skulle komme, med sosial uro og konflikter mellom generasjonene.

«Harley Davidson & Marlboro Man» spiller i tittelen på de erkeamerikanske frihetssymboler for de tøffe og ubarberte menn.

Men det er vel alt også. Filmen handler om et kompisforhold i nær framtid, og i rollene finner vi Mickey Rourke komplett med lærjakke, ørering og arr i ansiktet. Kompisen er Don Johnson, rodeomann og god med skyteren. Skurken er en av Baldwin-brødrene.

Torsdag 28. juni kan du kjøre Harley sammen med «Easy Rider» på Cinemateket i Oslo.