NEDE FOR TELLING? Skal Rocky Balboa (Sylvester Stallone) tape på knock-out for et kunstmuseum med plassmangel? Foto: SF Norge.
NEDE FOR TELLING? Skal Rocky Balboa (Sylvester Stallone) tape på knock-out for et kunstmuseum med plassmangel? Foto: SF Norge.Vis mer

Rocky vs. Gehry

Det brygger opp til storkamp i Philadelphia, mellom stjernearkitekten og boksehelten.

Kommentar

I det røde hjørnet: Rocky Balboa, filmhistoriens mest berømte og suksessrike bokser. Tok verden med storm i 1976. Forsvarte tittelen fire ganger. Gjorde comeback i 2006. Har spilt inn over én milliard dollar.

I det blå hjørnet: Frank Gehry, regjerende «starchitect», verdens ubestridte mester innen den mest spektakulære, skulpturelle formen for byggekunst. Kjent for sine viltvoksende, metallskimrende bygningskropper, først og fremst Guggenheim-museet i Bilbao og Walt Disney Concert Hall i Los Angeles.

Kampen finner sted på USAs østkyst, nærmere bestemt på trappene foran Philadelphia Museum of Art. De 72 trinnene har vært en turistattraksjon siden 1976. Nå kalles de bare Rocky Steps. Det er her den ubeskrevne Rocky Balboa løper triumferende opp i forkant av kampen mot Apollo Creed (Carl Weathers), den store mesteren. Han har drukket store mengder rå egg, slått knokene harde på de frosne dyreskrottene i slakteriet der Paulie (Burt Young) jobber. Han har jogget mange mil i grå joggedress og dårlige sko. Han er den ultimate underdog og nå er han klar, selv om ingen levner ham en sjanse.

I det andre hjørnet har vi altså Frank Gehry. I åtte år har han jobbet med planene for en oppussing og utvidelse av Philadelphias kunstmuseum, den første ansiktsløftningen siden åpningen i 1928. Museet er et av USAs største og den enorme samlingen behøver mer plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ironiske er at tilbygget ikke blir særlig Gehry-aktig. Her er ingen spor av kurvet metall og annet ekstravagant krøll. Det meste skal skje under bakken (tenk Louvre-pyramiden i Paris) og det er interessant at Gehry har påtatt seg et såpass nedtonet oppdrag. Drøye to milliarder kroner skal man bruke på utvidelsen og en av de største utfordringene har vært å få dagslys inn i utstillingslokalene.

Én løsning er å tukle med trappene. Et stort vindu i midten vil i grunnen bare etterlate to sidetrapper og Gehry må ha skjønt hvor sensitivt dette er, siden han til å begynne med ikke trodde han ville få tillatelse. Museumsstyret mente imidlertid at det burde være mulig. Nå står modellene utstilt i museet og skal stå ut august.

Så, der har vi frontene: Frank Gehry og museet mot en fiktiv boksehelt, store mengder turister og alle dem som mener at historien om «The Italian Stallion» er en stolt del av Philadelphias identitet. Når jeg skriver at Balboa forsvarte tittelen, er det feil. Han tapte nemlig den første. Rocky tapte tidenes boksekamp mot Apollo Creed i den første filmen, men vant en hel verden, som det heter. Det er ikke seieren man feirer, men viljen. «Rocky» var en askeladdhistorie, både foran og bak kamera. Filmen kostet èn million dollar og spilte inn 225. Den vant tre Oscar, inkludert beste film og regi, i et år der motstanderne var «Taxi Driver», «Network» og «Alle presidentens menn».

Finner man en løsning? Vil konflikten trappes opp? Skal en oppdiktet idrettshelt velte en høyst virkelig arkitekt og et museums storslåtte planer? Fortsettelse følger.