Røkke satte Se og Hør på plass

Kjendisbladet skulle aldri trykket spionbilder inne fra Røkkes hytte.

(Dagbladet.no): Kjendisbladet Se og Hør publiserte tidligere i år bilder fra Kjell Inge Røkkes hyttepalass på Oppdal. Dette syntes Røkke lite om, og klaget Se og Hør inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) for det han mente var et klart presseetisk og moralsk overtramp. PFU er pressens eget utvalg som avgjør om norske medier har brutt god presseskikk.

PFU gir i dag Røkke medhold og mener at bildene har ingen samfunnsmessig viktighet, skriver Journalisten.no.

Ikke viktig nok

PFU mener at Se og Hør kan sette søkelyset på Røkkes rikdom og forbruk og at kjente mennesker må tåle en mer nærgående oppmerksomhet. Men PFU understreker også at kjente personer og deres familie har rett til privatliv.

Bildene som ble trykket gikk over seks sider og ble trolig tatt av en tidligere ansatt, skriver Journalisten. Av og til kan det være rett å trykke bilder fra den private sfære uten at eksempelvis Røkke har gitt tillatelse. Men skal dette skje må bilden være samfunnsviktige.

PFU mener at denne forutsetningen ikke er oppfylt og mener at Se og Hør har brutt god presseskikk.

I SØKELYSET:</B> Kjell Inge Røkke er til tider omringet av media, men han finner seg ikke i hva som helst. Se og Hør synes han gikk for langt.