Roll over, Beethoven

Salget av klassisk musikk på CD synker dramatisk på verdensbasis, slår The Sunday Times fast, og peker på de største plateselskapenes mottrekk: Oppsigelse av platekontrakter med symfoniorkestre, færre eksklusive dirigentkontrakter, økt satsing på oppbyggbare solister med høy kjendisfaktor og enda høyere kjendispotensiale, desperat jakt på nytt, salgbart repertoar og uoffisielt forbud mot nyinnspillinger av de store symfoniene.

  • For omsider er markedet overmettet med Beethoven, Haydn- og Mahler-symfonier. Eldre, legendariske innspillinger med CD-doktorert lyd, nye digitale innspillinger med kjente og ukjente dirigenter og orkestre - du finner Beethovens femte etc. til fullpris, lavpris og superlavpris. Og selv om noen simpelthen bare ha Beethovens femte i ti dirigenters tolkninger, lar de likvel mer enn hundre versjoner stå igjen i hyllene. Der blir de stående, for nå er det store byttet fra vinyl til CD over, platemarkedet er blitt normalt igjen.
  • Hva skal så avløse symfoniene hos PolyGram, EMI og Sony? Iallfall ikke samtidsmusikk. Bare et fåtall samtidskomponister, som Schnittke og Pärt, selger. Da snarere opera, middelaldermusikk og lette, mindre kjente verker av komponister med høy trygghetsfaktor (Mozart, Vivaldi etc). Og tryner. Det siste heter å legge om fra repertoarbasert til utøverbasert utgivelsespolitikk, og betyr at du som kunde får beskjed om å tenke navngitte supertenorer og vakre fiolinistinner med nakne skuldre i stedet for komponist og opusnummer når du overveier å kjøpe deg en ny CD.
  • Så langt verden, hva med Norge? På ny er Norge selve annerledeslandet. Norsk platebransje får et svært godt år i 97, og klassisk musikk står for 5,7 prosent av omsetningen, mot bare 4,8 prosent på verdensbasis. I PolyGrams klassiske avdeling jubles det over et markert oppsving for opera, og selskapet slipper dessuten å legge om, for PolyGrams selskaper - Deutsche Grammophon, Decca, Phillips o.a. - har alltid profilert seg på utøvere framfor repertoar. Katalogen viser da også at selskapet er godt forspent med superstjerner, skuldre og symfonier til langt inn i neste årtusen.
  • Men helt klar av omverdenens misere går vi ikke. Det engelske selskapet EMI reduserer antall innspillinger med Oslo-Filharmonien fra tre til en neste år, og har problemer med repertoarvalget. Det eneste sikre synes å være at det ikkeblir Beethovens femte.