Rollespill rett i nettleseren

Nytt norsk massivt flerspillerspill får 1,5 millioner i støtte.

Norsk Filmfond har akkurat kunngjort at de har gitt 1,5 millioner kroner i støtte til utviklingen av det nye massive flerspillerspillet «Heltenes Mønstring: Den Siste Kampen» (midlertidig arbeidstittel).

«Heltenes Mønstring» er et MMO-spill som foregår i en stor og fargerik fantasyverden. Spillet utvikles i samarbeid mellom de norske utviklerne Artplant og Funcom.

- Nettleserspill er utrolig populært blant unge, og vi ønsker å sette en ny standard innen spillbarhet og produksjonsverdi. Målet er «World of Warcraft»-grafikk i nettleseren din, forteller Artplants Jack Kristoffersen.

Spillets verden var i utgangspunktet fredelig og uten innflytelse fra monstre eller magi. Ved hjelp av mystiske pergamenter kalt gudekort klarte imidlertid menneskene å tappe den gudommelige kraften i universet.

Utforsk i sanntid

Dette ledet selvsagt til at menneskene fikk mer makt enn at de klarte å takle, og som resultat ble verden snart revet opp i blodige konflikter om å få tilgang på de mektigste gudekortene.

«Heltenes Mønstring» gir deg mulighet til å utforske spillets 3D-verden i sanntid. Gameplayet er sentrert rundt en omfattende historie som driver spilleren fremover.

Kamp er imidlertid uungåelig, og disse leder deg inn i et turbasert, taktisk gameplay hvor gudekortene står sentralt. Disse gir spilleren stor taktisk frihet, og sørger for at gameplayet får ekstra dybde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TURBASERT: «Heltenes Mønstring» er et turbasert kampspill med gameplay bygget rundt taktiske overveininger. Her en designskisse fra Artplant. Foto: ARTPLANT
TURBASERT: «Heltenes Mønstring» er et turbasert kampspill med gameplay bygget rundt taktiske overveininger. Her en designskisse fra Artplant. Foto: ARTPLANT Vis mer

Skal være lett tilgjengelig

I og med at spillet skal spilles direkte i nettleseren, er det viktig at spillet er så lettfattelig som mulig, og dette er et av hovedmålene for utviklerne. Kristoffersen forteller:

- Vi ønsker å lage et spill som et uslåelig på tilgjengelighet. Bare start opp nettleseren din og begynn å spill.

For å tiltrekke seg vanlige spillere, og ikke bare kjernegamere, vil utviklerne også fokusere på å redusere kompleksiteten i forhold til hva vi ofte er vant med fra massive flerspillerspill.

- Vi vil redusere kompleksiteten ved å gradvis introdusere spilleren til hele spillmekanismen, og ved å sørge for at brukergrensesnittet er enkelt og selvforklarende, sier Kristoffersen.

- Spillet kommer til å ha en dyp og kompleks underliggende mekanisme som gamere kommer til å sette pris på. Men samtidig skal spillere som ikke er så glad i statistikker ha mulighet til å unngå slikt, avslutter han.

Ny standard for nettleserbaserte spill

Det totale utviklingsbudsjettet er på 2,1 millioner kroner. Utviklernes samlede erfaring ser ut til å ha vært viktig for Norsk Filmfonds avgjørelse om å gi 1,5 millioner i støtte:

- Med Artplants kunnskaper og kompetanse innen Shockwave-spill, og Funcoms omfattende erfaringer fra tidligere MMO-titler som «Anarchy Online» og «Age of Conan», har jeg stor tro på at de vil utvikle et spill som setter en ny standard for produksjonsverdi og spillbarheten i browserbaserte spill, sier Norsk filmfonds spillkoordinator Kaja Hench Dyrlie.

Ifølge planen skal «Heltenes Mønstring» bli klart for lansering i november.