«Call of Duty: Black Ops II» lanseres i november, og et ferskt reklameframstøt har avslørt at «the bad guy» i spillet profileres som lederen for «the 99 % community». Vil utgiveren Activision våge å ta standpunkt i et såpass dagsaktuelt tema?
Som alle andre medier har dataspill (her: alle digitale spill som kan spilles på skjermer) potensial til å ta for seg politiske spørsmål, til å speile, kommentere og problematisere. For ett år siden slo til og med amerikansk høyesterett fast at dataspill omfattes av ytringsfriheten. Det er bare ikke så enkelt for utenforstående å få øye på de spillene som forsøker å gjøre noe mer enn å underholde.
Det blir hevdet at dataspillenes styrke i ideologisk sammenheng er deres iboende potensial for å sette spilleren inn i rollen til «den andre», og til å konfrontere spilleren med vanskelige moralske valg. David Cage, hovedmannen bak kritikerroste «Heavy Rain» (2010), skal ha hatt som uttalt mål å få spilleren til å bli så berørt at hun gråt. Mens «Heavy Rain» er mest som en psykologisk thriller å regne, er 2K Games' «BioShock» (2007) et overlevelsesspill som tar for seg et samfunn basert på Ayn Rands objektivisme. Hvis det høyeste målet er individuell lykke og selvrealisering, så vil vel alle midler hellige målet? Spilleren i «BioShock» blir tvunget til å ta valg som får avgjørende betydning for spillets gang, og kanskje også for spillerens selvoppfattelse.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger