Anmeldelse «Kamel uten filter»

Roman om svina i byråkratiet

Anita Krohn Traaseth om ledere i fritt fall.

ANITA KROHN TRAASETH: Tidligere adm.dir. i Innovasjon Norge, nå aktuell med romanen «Kamel uten filter». Foto: NTB Scanpix
ANITA KROHN TRAASETH: Tidligere adm.dir. i Innovasjon Norge, nå aktuell med romanen «Kamel uten filter». Foto: NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det blåste friskt rundt Anita Krohn Traaseth da hun var toppsjef i Innovasjon Norge. Når hun nå utgir roman om vanskjebnen til en kvinnelig leder i offentlig sektor, kommer mange garantert til å lete etter personlige erfaringer og betroelser.

«Kamel uten filter» er imidlertid ingen nøkkelroman. Men den kan absolutt leses som en sterk meningsytring om byråkratisk ukultur.

Basert på mediesaker

Traaseth har tidligere skrevet bestselgeren «Godt nok for de svina» om lederegenskaper. I «Kamel uten filter» er forekomsten av svin så høy som bare en roman tillater, selv om hun har uttalt at hun har basert fiksjonen på virkelige tilfeller. Hun har angivelig analysert 15 mediesaker der ledere i offentlig sektor har måttet fratre stillinger.

Med romanens toppsjef, Hilde Skjæret, går det nord og ned, det skjønner hun allerede etter få uker som ny kommunaldirektør i Oslo kommune. Da falt kommentaren som skulle komme til å gå på auto-repeat i hodet hennes: «Velkommen til strategi- og fellestjenesteavdelingen, vi har hatt tre kommunaldirektører på fem år, hvor lenge har du tenkt til å bli?»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer