Subscribe to TRAILERS: http://bit.ly/sxaw6h Subscribe to COMING SOON: http://bit.ly/H2vZUn Like us on FACEBOOK: http://bit.ly/1QyRMsE Follow us on ... Vis mer

Romantikk i globaliseringens tidsalder

Anmeldelse: «A Hologram for the King»

FILM: I en tid der den amerikanske filmbransjen er i ferd med å omstille seg til det faktum at det utenlandske kinomarkedet er viktigere enn det hjemlige, lages det påfallende få filmer om globalisering. «A Hologram for the King» er intet unntak, for selv om den begynner som en film om en amerikansk forretningsmann og outsourcingsekspert som skal selge kommunikasjonsteknologi til det saudiarabiske kongehuset, ender den opp som en historie om to velstående mennesker som finner kjærligheten i voksen alder.

A Hologram for the King

3 1 6

Dramakomedie

Regi:

Tom Tykwer

Skuespillere:

Tom Hanks, Sarita Choudhury, Alexander Black, Sidse Babett Knudsen m.fl.

Premieredato:

15. juli 2016

Aldersgrense:

6 år

Orginaltittel:

A Hologram for the King

«Howdy, Arabia!»
Se alle anmeldelser

Uforpliktende
Alan Clay (Tom Hanks) har nettopp mistet kone, hus og bil i en opprivende skilsmisse, og for å sikre sin datter en dugelig collegeutdannelse er han avhengig av å forhandle fram en gunstig avtale med Saudi-regimet. Dette viser seg imidlertid å være lettere sagt enn gjort, for det Saudi-Arabia Clay møter er en uutgrunnelig labyrint av kontrabeskjeder og dobbeltmoral, og i god gammel vestlig-fisk-på-fremmedkulturelt-land-tradisjon kjennetegnes vertskapet av en frustrerende uforpliktende holdning til tid og avtaler.

Dette gir amerikaneren en hel del tid til å reise rundt med sin eksentriske sjåfør Yousef (Alexander Black) og studere nasjonens unike blanding av løpsk kapitalisme og konservativ islam. Hans motforestillinger mot å gjøre forretninger med et regime som undertrykker kvinner og importerer livegne arbeidere fra den tredje verden manifesterer seg etter hvert som en byll på ryggen, men denne blir raskt fjernet av et internasjonalt legeteam, og dermed står Alan fritt til å dyrke kjærligheten med doktor Hakem (Sarita Choudhury).

Unnvikende
Dramaet i «A Hologram for the King» forløses nemlig ikke så mye som det fordamper. Den samme globaliseringen som har påført Alan sjelekvaler fratar ham i siste instans behovet for å ta stilling til både kapitalismen og det saudiske regimet, og i siste akt forvandles filmen til en av disse erkeamerikanske moralprekenene om at den øvre middelklassen må jobbe mindre og elske mer. Denne slutten kommer såpass ut av det blå at man knapt skjønner hva som har skjedd før rulleteksten dukker opp på lerretet og det blir klart at Tykwer ikke har til hensikt å nøste opp noen av de tematiske trådene han har lagt ut.

Takket være tiltalende fotoarbeid og den alltid pålitelige Hanks er «A Hologram for the King» jevnt over en behagelig og underholdende opplevelse. Like fullt er det vanskelig å respektere en film som sikter seg inn på et av vår tids definerende samfunnsspørsmål, for så bare å feige ut med floskler om familie og kjærlighet.