Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Romantikk og rytme

Buena Vista Social Club fikk Molde på beina i går.

MOLDE (Dagbladet): Glem sukker og sigarer, nå ved årtusenskiftet er det musikken som er Cubas gave til et lemstert Europa som på den ene siden klør i kroppen etter å danse tett og heftig, på den andre polerer fortida som sto det om framtida.

Og ingenting er p.t. så «kubansk musikk» som Buena Vista Social Club, det eksotiske «Husker du?»-fenomenet som i går rammet Molde og omegn for full messingstyrke, trommer og timbales. Fra Cachamto Lspez' første kontrabass-slag var det klart at Rubén Gonzalez, Ibrahim Ferrer, Omara Portuondo og det upåklagelig vitale og velspillende bandet ville møte et mentalt hjemmepublikum, og konserten ble da også en fest. Flottest for fansen, som danset der plassen tillot, men også for oss andre som har det med denne musikken som med rom: Heller lite og hyppig enn hele kvota i en slurk.

Etter et obligatorisk bandnummer (perkusjon! perkusjon!) var senior i laget, pianist Rubén Gonzalez, første solist på scenen. Den gamle stavret til flygelet, viftet til publikum og ristet deretter løsrusten av fingrene i «Mandinga», etterfulgt av «Isora». En halv time seinere gikk han av scenen etter en imponerende pianistisk innsats, og ble solist-avløst av Omara Portuondo, like vidunderlig publikumsflørtende som under besøket på Maijazz i vår. «La sitiera» satt nok en gang som et skudd, mambofoten rykket i «Dsnde estabas tz?», og om Omaras stemme ikke lenger er klokkeklar, tok hun mengden med storm.

Så kom Ibrahim Ferrer. Stilig i grått og med sikspensen på plass tok han tak i «Bruca Manigua», og om også han trengte noen takter før stemmen var helt pr. kasse, gjennomførte han et sett som en blues-shouter kunne vært bekjent av. Og da tredje ekstranummer, «Candela», omsider tonte ut, hadde alle gamlingene på Romsdalsmuseets utescene ettertrykkelig bevist at musikk ikke behøver å være blodfersk for leve, så lenge den serveres med kjærlighet og ferdighet av folk som bærer sine årringer som smykker.

<B>SCENEFLØRT:</B> Ibrahim Ferrer og Omara Portuondo i romantisk duett.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media