Anmeldelse: «Long Shot»

Romantisk parodi på amerikansk politikk

Mye vittigheter og en dose usannsynlig kjemi.

UMAKE PAR: Charlize Theron og Seth Rogen som henholdsvis utenriksminister og nerdete journalist i satirisk rom-kom fra amerikansk politikk. Video: Lionsgate Movies Vis mer

FILM: Dagens USA er utvilsomt et drømmesamfunn for alle som vil lage politisk satire. Man behøver knapt skrive replikkene for politikere som Donald Trump og co. De er ufrivillig morsomme helt av seg selv.

«Long Shot»

4 1 6

Rom.kom.

Jonathan Levine

Charlize Theron, Seth Rogen, Alexander Skarsgård. O'Shea Jackson jr.

3. mai 2019

«Long Shot»

«Mer romantikk enn satire.»

Men noen prøver likevel, og morsomt blir det først når vitsene er krydret med kraftige doser kynisme, spør du meg. Serien «Veep» med Julia Dreyfus som frekk visepresident/presidentkandidat fikser det. Et nytt forsøk, i filmformat, kommer nå med Jonathan Levines «Long Shot», der Charlize Theron spiller utenriksminister/presidentkandidat og Seth Rogen spiller gutten hun en gang var barnevakt for og som nå hyres inn som hennes taleskriver.

Rom-kom

Filmen er ikke bare politisk satire; den er også en god gammeldags romantisk komedie av typen «Love Actually» med et umake par i de øverste politiske sfærer. Og for et umake par! Therons Charlotte Field er en kjølig skjønnhet, en stilig blondine som kunne steppet inn som anchor i en hvilken som helst amerikansk TV-kanal. Og Rogens journalist Fred Flarsky er så nerdete både i framtoning (anorakk og ryggsekk) og uttrykk (konstant utestemme), at man må legge godvilje til for å tro på kjemien mellom dem.

Fox-parodi

Men her er andre morsomme typer. En sittende president (Bob Odekirk), som ikke vil ta gjenvalg fordi han heller vil bli filmstjerne. En erkekonservativ mediemogul (Andy Serkis) som i likhet med Murdoch holder seg med en Fox-liknende TV-kanal som latterliggjør kvinnelige politikere. En fløtepus av en kanadisk statsminister (Alexander Skarsgaard) som flørter, slenger inn franske ord og helst danser flat tango med kvinnelige kolleger.

Redde verden

Intrigen har også en viss aktualitet. Charlotte Field vil få verdens ledere til å undertegne en klimaavtale som skal redde havet, trærne og biene. Både havet og trærne må ofres i kompromissenes ubønnhørlige gang, og Charlotte liker jo egentlig ikke bier.

Jo, det er mye morsomheter og frekkheter her, absolutt severdig. Men romantikken overskygger de saftigste poengene.

.