«Titane»-publikummet:

Rømmer kinosalene

Den franske Gullpalme-vinneren blir for sterk kost for mange. En kino i Oslo melder om et publikum som regelmessig velger å forlate visningene.

TITANE: Etter en rekke uforklarlige forbrytelser blir en far gjenforent med sin sønn, som har vært savnet i 10 år. Video: Another World Entertainment Vis mer
Publisert

Den Gullpalme-vinnende filmen til franske Julia Ducournau splittet publikum allerede under første visning i Cannes.

Det norske publikummet er like delt. Da Dagbladets utsendte så filmen, så han flere forlate visningen, på ulike tidspunkter under filmen.

- Vi har observert at det nesten alltid er noen som forlater salen under visningene våre av «Titane», sier Truls Foss til Dagbladet.

Han er programsjef på Vega Kino i Oslo. Kinoen skal ha de høyeste «Titane»-besøkstallene i landet.

- Vi har ikke mottatt noen direkte klager på filmen, men vi har registrert den blir for sterk kost for mange.

Sjokkerende scener

Truls Foss sammenlikner filmen med Gaspar Noés «Climax», som i 2019 også fikk gode besøkstall. Den har mange likheter med «Titane», men utløste ikke de samme reaksjonene fra publikum.

«Titane» handler om Alexia, som etter en traumatisk oppvekst livnærer seg som erotisk danser på bilmesser. Etter en rekke oppsiktsvekkende voldsepisoder ser hun seg nødt til å legge på flukt, og leve under en ny identitet.

«Titane» er Julia Ducournaus andre langfilm. Med den virtuose debutfilmen «Raw», skapte hun i 2016 mye oppmerksomhet i Cannes, da også delvis for sjokkerende innhold.

- Vet akkurat hvilke punkter hun skal presse på

Lars Ole Kristiansen er redaktør for filmtidsskriftet Montages, og har forståelse for hvorfor publikum reagerer som de gjør.

Han tror avskyen skyldes hvor detaljert regissør Ducournau skildrer kroppshorror, sammenliknet med mer spektakulære voldsskildringer, som i for eksempel «Game of Thrones».

Ifølge Kristiansen handler det ikke om at volden er stor i omfang, men at den er spesifikk.

- Ducournau vet hvordan hun skal vekke en følelse av kilende ubehag. Det er en gjenkjennelsesfaktor der. Hun klarer å forestille seg, og formidle, det mest ubehagelige man kan oppleve i en voldssituasjon, sier Kristiansen til Dagbladet.

- Hun vet akkurat hvilke punkter hun skal presse på. Det er klart det virker.

Fanget i kinomørket

Kristiansen tror også kinosalen spiller en rolle i ubehaget publikum opplever i møte med «Titane». Han tror filmen krever større forpliktelse når den vises på stort lerret, at det kan virke klaustrofobisk ikke å ha muligheten til å skru av eller sette på pause.

- Folk har de siste åra sett mye film og TV hjemme. Kanskje volden nå framstår ekstra sterk på kino, der man sitter låst fast, sier Kristiansen.

Han er skuffet over hvor lite oppmerksomhet «Titane» har fått i Norge, til tross for at den er laget av filmhistoriens andre kvinnelige Gullpalme-vinner.

Han synes også omtalene og reaksjonene kan virke overdrevne.

- Filmen inneholder noen aldeles forjævlige bilder og detaljer, men holder man seg for øynene litt strategisk, bør det gå greit for de fleste, sier Kristiansen.

- Hadde Tarantinos «Once Upon a Time in Hollywood» startet med sluttscenen, kan det hende folk hadde forlatt salen under den filmen også, sier han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer