DRØMMER: Siden 2010 har siste scene i filmen «Inception» vært et mysterium. Nå avslører skuespiller Michael Caine svaret. Video: Warner Bros. Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

«Inception»

Røper sannheten om sluttscenen i «Inception»

Siden 2010 har folk grublet over den siste scenen i «Inception». Nå avslører skuespiller Michael Caine løsningen på mysteriet.

Den britiske skuespilleren Sir Michael Caine kan ha oppklart et mysterium folk har grublet over helt siden filmen «Inception» hadde premiere i 2010.

Filmens handling varierer mellom å utspille seg i virkeligheten, og i drømmer.

Hovedpersonen Dom Cobb, spilt av Leonardo DiCaprio, er ekspert på å stjele informasjon fra andres drømmer, og dette har gjort ham til en av USAs mest ettersøkte menn. I filmen skal han gjøre en siste jobb, for å slippe statusen som ettersøkt, og komme tilbake til barna sine igjen.

På slutten av filmen får man se Dom Cobb komme hjem til barna sine, men helt siden den ble vist første gang, har folk diskutert om dette faktisk var virkelighet, eller om det skjedde i en drøm.

Caine fikk svar

Nå har skuespiller Michael Caine, som spilte svigerfaren til Dom Cobb, svaret, skriver The Independent.

Da han snakket til publikum under en visning av filmen fredag forrige uke, fortalte han at han hadde spurt regissør Christopher Nolan om hva som var drøm og hva som var virkelighet.

- Når jeg fikk manuset til «Inception» var jeg litt rådvill, og jeg sa til ham; «Jeg forstår ikke hvor drømmen er», sa Caine til publikum.

- Jeg spurte ham, «Når er det drøm og når er det virkelighet?». Han sa, «Vel, når du er i scenen er det virkelighet». Så tenk på det, hvis jeg er i scenen, er det virkelighet. Hvis jeg ikke er i scenen, er det en drøm, sa Caine.

Dermed avgjør Caine spørsmålet en gang for alle. Siden han er med i scenen når Dom Cobb kommer hjem til barna sine igjen, betyr det at dette skjedde i virkeligheten.

Snurrebass

Bakgrunnen for diskusjonen om scenen var virkelighet eller ikke var at hovedpersonen Cobb alltid hadde med seg en snurrebass, som hjalp ham å fastslå om han var i en drøm eller ikke.

Hvis snurrebassen spant uendelig var han i en drøm, men hvis den sluttet å spinne var han i den virkelige verden. I den siste scenen kutter regissør Nolan bildet til svart, før seeren fikk se om snurrebassen sluttet å snurre eller ikke.