Rørende Elg og søt «fuglesang» i «Hver gang vi møtes»

Dagbladet anmeldte kveldens program med Anneli Drecker som hedersgjest låt for låt. Her er dommen.

ÅRETS ARTISTER: Dette er gjengen i årets  «Hver gang vi møtes» på TV 2. Fra venstre: Anneli Drecker (kveldens hedersgjest), Lars Lillo-Stenberg, Sigvart Dagsland, Simone Eriksrud, Alexander Rybak, Samsaya og Øivind «Elg» Elgenes. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
ÅRETS ARTISTER: Dette er gjengen i årets «Hver gang vi møtes» på TV 2. Fra venstre: Anneli Drecker (kveldens hedersgjest), Lars Lillo-Stenberg, Sigvart Dagsland, Simone Eriksrud, Alexander Rybak, Samsaya og Øivind «Elg» Elgenes. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Sigvart Dagsland: «Shimmering Warm And Bright» (Drecker/Johansen): Denne tidlige Bel Canto-låten passer bedre til Dagslands stemme enn sist, sjøl om heller ikke den i utgangspunktet føles naturlig for ham. Det er også interessant å høre vanligvis norskspråklige Dagsland synge på engelsk. Han og bandet utvikler dette som er en av Bel Cantos fineste låter (sjøl om Drecker kaller det en «tullelåt»)  - og tar den over fra et bølgende ambient/elektronikaunivers til pompøs rockopera a la Meat Loaf. Det er overrumplende, men også springende - og klinger ikke så bra. Det tar litt tid før han kommer ordentlig inn i låten også. Likevel - pluss for at han tør å gjøre den så annerledes, minus for «billig» synthlyd. Og sjøl om Dagsland forsåvidt overrasker her, har han ikke fått vist seg fra sin beste side ennå.

Lars Lillo-Stenberg: «Rumour» (Drecker/Johansen):- Nå skjønte jeg endelig min egen tekst, sier Drecker, mens Lillo-Stenberg før han sang sa at han var litt lei seg for at han ikke hadde skjønt den. Her er det altså tolkningsmuligheter, og sånn skal det være. Som vanlig har deLillos-sjefen oversatt til norsk, og teksten flyter nesten uvanlig bra. Men det er ikke lett å kjenne igjen låten, og dette blir en noe flat versjon av en sang som i utgangspunktet har et spennende arrangement - og da i særdeleshet et hypnotisk synth/trompet/fele-parti.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med