Roser Magasinet

Pressekolleger er rause med ros til Dagbladets nye helgemagasin: - Det er lekkert, stilrent og jeg kan bare gratulere, sier VG-kommentator Marie Simonsen.

Gratulerer gjør også journalist og mediekommentator Bjørgulv Braanen i Dagens Næringsliv:

- Jeg bøyer meg i støvet og gir høy karakter. Innvendingen må bli at det virker litt stivt, mangler en klo - at for få av artiklene brenner av engasjement. Men formen minner meg om gode utenlandske magasiner.

Mer fettsuging, takk

NRKs radiodirektør Tor Fuglevik gir Magasinet terningkast fem:

- God fordypningsjournalistikk og gode bilder. Det er fint å se at dere våger å la folk skrive såpass langt. Skulle jeg innvende noe, må det være at stoffmengden kanskje er for stor - at litt fettsuging kanskje ikke hadde vært så galt. Men det er et luksusproblem - jeg er svært godt fornøyd.

Tor Marcussen, avdelingsleder for Aftenpostens kultur- og kommentaravdeling, savner noen av Dagbladets sterke meninger i Magasinet, men er ellers full av lovord:

- Ja, jeg ble ganske imponert. Dette er helt tydelig en gjennomarbeidet og seriøs satsing; godt reportasjestoff, gode bilder og stilig layout.

At urbane kvinner er i målgruppen for Magasinet, er ingen hemmelighet. Kvinner som VGs Marie Simonsen:

- Det er vel derfor dere spør meg. Og til tross for at Magasinet virker litt kjølig, tror jeg dere treffer den urbane leseren midt i magen.

- Typisk Dagbla'

Reklamemannen Kjetil Try mener målgruppetenkningen er for åpenbar i første utgave.

- Oppslaget med fettsuging, artikler om mat, kjendiser og arkitektur viser litt for tydelig at Dagbladet vil nå kvinner mellom 25 og 40 år. Men Magasinet er svært proft, det har et behagelig format, fine bilder og god layout.

- Terningkast?

- Fire for innhold, fem for form og seks for satsingen. Det er typisk at det er Dagbladet som tør å gå nye veier, og dere skal ha honnør for å gjøre noe så kostbart og ressurskrevende, sier Try.