ØL: Hvert eneste år selges det omlag én million liter øl på Roskilde-festivalen. I år er det grunn til å tro at dette tallet vil stige ytterligere. Her fra Kings of Leon-konserten i 2008. Foto: Eirik Helland Urke / Dagbladet
ØL: Hvert eneste år selges det omlag én million liter øl på Roskilde-festivalen. I år er det grunn til å tro at dette tallet vil stige ytterligere. Her fra Kings of Leon-konserten i 2008. Foto: Eirik Helland Urke / DagbladetVis mer

Roskilde dumper prisen på festival-øl - «for å redde miljøet»

Men det krever litt planlegging.

(Dagbladet): Hver eneste sommer tar flere tusen feststemte nordmenn turen over Kattegat for å se sine favorittband, finne sommerens festivalflørt og drikke dansk øl med likesinnede på Roskildefestivalen.

Omlag 130 000 personer er ventet å besøkte festivalen i sommer, og tall fra festivalen selv viser at disse menneskene i løpet av uka kjøper omtrent en million liter øl.

Denne sommeren kan dette tallet øke ytterligere.

Nedsatt

Festivalen kunngjorde nemlig i dag på sin egen side at de i år vil ta grep for å komme et stort problem til livs - alt det utenlandske ølet og ølemballasjen festivalgjengerne tar med seg.

I meldingen fra festivalen heter det at de nå vil gjøre det mulig for alle å forhåndsbestille øl. Dersom man gjør dette, er ølet 35 prosent billigere enn det var over disk i fjor.

Men det er håp også for de som ikke er like gode på å planlegge alkoholinntaket sitt. Også over disk vil ølet være 23 prosent billigere enn det var i fjor. Alt for å spare miljøet, melder festivalen.

«Det er ingen pant på bokser som er kjøpt utenfor Danmark. I fjor betalte Roskildefestivalen store summer for å kvitte oss med dette avfallet. Dette er penger vi heller vil bruke på musikk, god service og veldedighet», heter det i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«For miljøets skyld, hent ølen din mens den ennå er kald!».

Miljøprofil

Festivalen har lenge hatt et stort fokus på en miljøvennlig profil, som viser seg i alt fra gjenbruksplast i festivalarmbåndene, til at de i 2015 donerte 4530 telt, 2400 soveposer, 2350 tepper, 850 liggeunderlag og 725 stoler.

Dette hadde igjen blitt donert av festivalgjestene gjennom innsamlingsinitiativet Camp Aid.

Samme år meldte 66 prosent av deltakerne på festivalen at dens fokus på miljø var blant grunnene til at de valgte å komme.

94 prosent understreket samtidig at det var viktig for festivalen å tenke enda mer på bærekraftighet i framtiden heter det på festivalens hjemmeside.

Øya

Også her til lands på Øya-festivalen er det et stadig større fokus på miljøet og bærekraftighet. Det gjenspeiles i festivalens miljøretningslinjer.

Mesteparten av maten som blir solgt på festivalen er økologisk, og det er samtidig et fokus på at denne maten skal være kortreist. Det er også et begrenset kjøttforbruk.

Festivalen forsøker også å begrense energiforbruket, og oppfordrer alle sine festivalgjengere til å velge transportvirksomhet som er minst mulig miljøbelastende.

Det er også et mål om å redusere avfallsmengden fra år til år.

Drikkevarer

Men det er ikke bare øl som kommer til å gå med i store mengder den siste uka i juni.

Ifølge statistikk på hjemmesiden deres, ble det i 2015 drukket mer enn 30 000 liter rød- og hvitvin, 12 000 liter sjokolademelk, mer enn 645 000 kopper kaffe og 30 000 liter juice.

I tillegg gikk det med mer enn 100 tonn is i drinker og for å kjøle ned drikkevarene.

Alt som skal inn, må på et eller annet tidspunkt også ut igjen, og også her er festivalen godt skodd med mer enn 3000 offentlige toaletter.

Blant de største navnene som gjester årets festival er Foo Fighters, A Tribe Called Quest, Arcade Fire og The Weeknd.

FOLK I FARTA: Festivaldeltakerne måtte selv sørge for at det ble «nøgenløp» under årets Roskilde-festival. Video: Kristian Ridder-Nielsen / Dagbladet Vis mer