- Rotevatn må vise distanse hvis han ikke skal virke desperat

PR-ekspert hardt ut mot TV 2s realityserie «Valgcamp».

SKEPTISK: PR-ekspert Karl-Fredrik Tangen mener «Valgcamp»-deltakerne begir seg ut på et risikospill.  Foto: Nina Hansen/Dagbladet
SKEPTISK: PR-ekspert Karl-Fredrik Tangen mener «Valgcamp»-deltakerne begir seg ut på et risikospill. Foto: Nina Hansen/DagbladetVis mer

(Dagbladet): I morgen er det premiere på TV 2s nye realityprogram «Valgcamp». Serien tar for seg totalt syv norske politikere som skal konkurrere og samarbeide, på tvers av partigrenser.

I løpet av fire episoder får man se Heikki Holmås (SV), Per Sandberg (Frp), Linda Cathrine Hofstad Helleland (H), Eirin Sund (Ap), Dagrun Eriksen (KrF), Sandra Borch (Sp) og Sveinung Rotevatn (V) bo sammen på en hytte i Østfold.

- Dette er representanter for små partier som kan havne utenfor Stortinget eller politikere som har truede posisjoner i i eget parti. Dermed er den potensiellle popularitetøkningen verdt risikoen for å bli stilt i et dårlig lys, for eksempel ved å bli latterliggjort, sier førstelektor og PR-ekspert ved Markedshøyskolen, Karl-Fredrik Tangen til Dagbladet. 

- Et risikospill Deltakerne skal blant annet debattere seg gjennom temaene samferdsel, helse, skole, familiepolitikk og arbeids- og sosialpolitikk.

- Det er et risikospill. Ta for eksempel de potensielle velgerne til Venstre.  De liker ikke reality, og Sveinung Rotevatn må vise distanse til sjangeren dersom han ikke skal virke desperat etter oppmerksomet, sier han.  

Kommunikasjonssjef i Venstre, Steinar Haugsvær er uenig med Tangen og sier til Dagbladet at han ikke er redd for hvordan Rotevatn vil fremstå på TV.

- Dette er ikke et risikospill. Jeg synes det er fantastisk at Sveinung stiller opp på et program der du får se politikere i en annen form enn det man vanligvis gjør. Vår partileder, Trine Skei Grande deltar i et annet program nå, «Prøv mitt liv», og tilbakemeldingene fra folk der har vært positiv. Nå er «Valgcamp» et annerledes konsept enn dette, men jeg tror Sveinung er så gjennomseriøs at jeg ikke er redd for at han skal oppfattes som noe annet enn det han faktisk er, sier Haugsvær.

- Skurker og helter Serien er lagt frem i forkant av høstens stortingsvalg, og Tangen mener at politikerne kan sanke inn en potensiell gevinst.

- Dette er ikke «Hver gang vi møtes», hvor alle er vinnere. De vil kjempe om roller som skurker og helter. Vinnerne må beherske sjangeren, tenke målgrupper og ikke legge igjen gavepakker til tendensiøse regissører. Stakkars dem, og stakkars oss, sier Tangen.

Et av målene ved serien, ifølge deltakerne, er å sette fokus på politikk i en litt løsere sammenheng. Å nå ut til yngre politiske velgere er også kanskje det største fokuset.

- Alt politikere gjør i media må kalles for PR, hvorvidt den er god eller dårlig er en annen sak. Fremstår man som en komplett idiot har en ikke oppnådd det en er ute etter. Jeg vil tro formålet er å nå ut til et yngre publikum, så jeg er spent på hvorvidt de klarer nettopp dette, sier PR-ekspert Hans-Petter Nygård-Hansen til Dagbladet.

Både han og valgforsker Frank Aarebrot mener at TV 2 har laget et konsept som kan fungere svært godt, dersom det blir stilt fram på riktig måte av produsentene.

- Politikere har vært med på verre ting enn dette her før. Man skal heller aldri bedømme et TV-program før en har sett det. I utgangspunktet er jeg ikke negativ til ideen, sier Aarebrot.

DELTAKER: Sveinung Rotevatn får støtte fra kommunikasjonssjef i Venstre, Steinar Haugsvær, som mener at det ikke er et risikospill Rotevatn begir seg ut på. Foto: TV 2
DELTAKER: Sveinung Rotevatn får støtte fra kommunikasjonssjef i Venstre, Steinar Haugsvær, som mener at det ikke er et risikospill Rotevatn begir seg ut på. Foto: TV 2 Vis mer