KOMMENTARER

Rotmo versus Sartre

Antisemittismens lidenskaper lar seg lett overføre til dagens fremmedskepsis. Vømlingen Rotmo og Fjordmannen Jensen spiller på de samme strengene i appellen til det irrasjonelle.

HANS ROTMO: Han lar sin motvilje mot de fremmede ikles skadedyrenes terminologi. Foto: Ole Morten Melgård
HANS ROTMO: Han lar sin motvilje mot de fremmede ikles skadedyrenes terminologi. Foto: Ole Morten Melgård Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Mens de politisk våkne klør seg i huet over sammenhengen mellom loppeinvasjonen i Hans Rotmos vrøvle-maoistiske Vømmøldal og Heinrich Himmlers fortolkning av jødeutryddelsene som en parallell til hygiene og avlusning, sitter jeg og leser Jean-Paul Sartres tekst om antisemittismen fra 1944. Den er et djervt forsøk på å trenge inn i rasjonalet i jødehatet, et forsøk på å forstå hvordan også intelligente mennesker, kunstnere, forfattere, kunne hengi seg til jødehat. Men Sartre finner ikke noe rasjonelt der. Derimot finner han en sterk lidenskap hos jødehateren. Et sterkt ønske om å forenkle verden slik at intoleransen føles naturlig.

Sartre viser at antisemittismen ikke tilhører den politiske sfæren, men derimot er uttrykk for en metafysisk tro på et skarpt skille mellom det absolutt gode og absolutt onde, altså en form for manikeisme. Det foregår en kamp, og den handler om alt, om selve vår overlevelse, vår identitet. Kompromisser er umulig, vi står overfor en katastrofe. Antisemitten trenger ikke se på det gode, det er tilstrekkelig å konsentrere seg om det onde, i en pervers, sadistisk fiksering. Den sentrale aktiviteten blir å samle anekdoter som kan nære den umettelige lidenskapen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer