Det er ikke mange undergrunnsrappere som når forsiden av en populær tabloidavis som New York Post. Allikevel hadde nok rapper og brannkaptein KA helst greid seg uten oppmerksomheten.
Det er ikke mange undergrunnsrappere som når forsiden av en populær tabloidavis som New York Post. Allikevel hadde nok rapper og brannkaptein KA helst greid seg uten oppmerksomheten.Vis mer

Røyk uten ild?

Du vil ikke tro hva denne New York-brannmannen rappet om sine politikolleger!

All PR er god PR, påstår enkelte. Det spørs om Brooklynrapperen KA sier seg enig i dette, etter å ha blitt smørt ut over forsiden til tabloidavisen New York Post for nøyaktig en uke siden, forrige søndag, som potensiell politidrapsmann og sikkerhetsrisiko for brannstasjonen han jobber for på dagtid. «Hvem?», sier du kanskje, og det er vel ikke så rart. KA er liksom ikke en sånn rapper som pleier å være førstesidestoff. Han var medlem i den under middels suksessrike og rett over middels kule undergrunnsgruppen Natural Elements en kort periode på nittitallet. Så ble det tyst, frem til han i 2009 av slapp det første av en rekke selvutgitte album som etterhvert har gitt ham et godt ry blant kritikere og kjennere, samt en liten men trofast fanskare.

Samtidig som han i samme periode har hatt en stabil dagjobb ved siden av, som brannmann i nabolaget Bedford-Stuyvesant. En dagjobb som ikke har vært noen hemmelighet, men som rapperen har vært nøye med å holde adskilt fra musikken. Av flere grunner, som han uttrykte det til nettstedet FACT i 2013;

«I know if I had to rely on art, I’d be starving. I also know that if you’re gonna make pure, pure, pure art, you have to separate it from money.»

Men det er denne dobbeltrollen New York Post nekter ham å holde separat, og har lagd en pikant smørje ut av over hele forsiden sin. Rent overfladisk kan det jo se ut som de har et poeng. Som brannmann er man en del av førstelinjetjenesten, og med et par sitater fra KAs raptekster skaper de inntrykk av en fyr full av aggressivitet mot politiet. Ja, en fyr som rapper om å DREPE politiet.

Kildekritikk er imidlertid alfa og omega her, som så ofte ellers. For det første; hvem er egentlig avsender av denne artikkelen, hvem er New York Post? Pussig nok har undertegnede i løpet av siste uker sett enkelte individer på den mer aparte delen av norsk venstreside som ivrig har delt meningsstoff fra News Corp-eide New York Post. Som en del av sitt anti-elitistiske forsvar av outsiderkandidat Donald Trump(!).

Det er virkelig pussig, for selv i amerikansk sammenheng må New York Post betegnes som en særdeles krass høyreorientert publikasjon, et godt stykke ute på ytterste fløy av republikansk territorie. Det finnes vel ikke noe direkte norsk motstykke ...eller jo, kanskje Nettavisen, bare på papir, og med betraktelig dyktigere og mer tabloide folk på forsidedesken.

De veit hvordan de koker suppe på en flis av et kontroversielt utsagn, og dermed er det lurt å gå til primærkildene. Nemlig KAs egne tekster. To små utsagn fra to låter (fra en katalog på fem album) er brukt i teksten. Det ene, fra 2009-låta «Mr Officer», blir selv i New York Post betegnet som en skildring av politiets aggressivitet mot svart ungdom. For det første kan vi vel si at begivenheter som har utspilt seg siden dengang ikke akkurat kan sies å få en slik skildring av gaterealiteter til å fremstå som særlig mindre realistisk.

For det andre; utenfor den mest angstbiterske delen av ytre høyre-media, vil vel de fleste være enige om at slike ytringer er innenfor det en brannmann må kunne mene noe om som privatperson. I tillegg siterer New York Post to linjer fra låta «Cold Facts», som skaper inntrykk av at KA rapper om å drepe politimenn. Det er bare ett problem. Leser man linjene i sammenheng, sammen med de ti linjene som skiller dem i selve verset, ser man at den implisitte trusselen ikke er rettet mot politiet, men mot kriminelle som samarbeider med politiet;

Fuck them cops and swats with night vision

Give me three days, we'll celebrate like Christ's risen

Grew up with good­spirited goons;

Now I only see 'em in tombs or in visiting rooms

Hold the chrome tight, the beast's on the creep

I own the night, the heat's my receipt

I need peace, all that beef shit is weak

When niggas that talk trash get sweeped in the street

Washed down the gutter

Whatever remains gets tossed 'round your mother

Jump the squares, made 'em crown another

I see your traps and your plots to dead us

Y'all rolling with Kojaks, nigga, I got Berettas

Og enda viktigere; om man hører på hele låten er det klart at den i likhet med resten av KAs katalog er en fiksjonalisering av en fortid på gatene. Såklart kan man kan diskutere skildringer av vold i rapmusikk, det er ikke det jeg mener. Det kan til og med komme gode ting ut av det. Den store debatten rundt Karpe Diems påståtte støtte til politisk motivert vold for et par år siden førte til noe jeg personlig synes er blant det vakreste norsk offentlighet har bydd på de siste, generelt bekmørke årene;

Når Magdi fra Karpe endte opp med å uten forbehold forsvare black metal-bandet Taakes rett til å ha islamkritiske tekster i et intervju med det verdikonservative tidsskriftet Minerva ... da var det nesten så man ble litt stolt over å være norsk. Men -ord har konsekvenser. Det gjelder såklart hva en rapper sier i tekstene sine. Men det gjelder også hvordan pressen fremstiller innholdet i slike tekster.

Mange vil umiddelbart tro at det bare er fett for en undergrunnsrapper som KA å havne på forsiden av avisa. Vel, i et forsøk på å undergrave troverdigheten til KAs skildring av den gatevirkeligheten han kommer fra, nevnes også årslønnen hans som brannmann. Respektable 148,558 dollar forrige år. Du kan banne på at kun et bittelite mindretall av de rapperne du ser med gullkjeder og innleide sportsbiler i videoene sine nå for tiden innkasserer slike summer i året. For ikke å snakke om jobbsikkerheten, som er betraktelig mer solid som brannmann enn som rapper (eller i musikkbransjen generelt).

Folk mister tross alt jobbene sine på grunn av svertekampanjer som dette her. Og selv om det foreløpig (bank i bordet) ser ut til å gå greit med stillingen til KA, vil han vel neppe stille foran i køen neste gang en forfremmelse vurderes på stasjon etter dette. Det er ganske trist å tenke på. Rapperen El-P (Company Flow, Run The Jewels) er en av mange som i løpet av forrige uke snakket ut til KAs forsvar i pressen og på sosiale medier, og sa det slik i en lengre Twitter-tirade;

KA should be celebrated as a New York treasure. an FDNY captain who moonlights as a purveyor of vivid, gritty, eloquent music. That's NY. Perhaps if a rapper spends his days saving people from death by fire you should assume his character is strong and maybe even listen to him.

Den skriver vi under på. Hør på KA. Da vil du også oppdage det virkelig ironiske ved dette medieoppstyret. Han er en av disse sjeldne rapperne som i sine skildringer av gatevirkeligheten ikke fokuserer på spenning, action, drama. Men på de tragiske konsekvensene av volden på gatene. Som på den fortsatt ferske singelen «Just», fra hans nye (svært gode) album «Honor Killed The Samurai»:

Can't remember none of my members gone from natural cause

Never follied by who was bodied or who was spared

At first you know it's worse to show if you was scared

Quick to plague how victims beg, shooters swear

How crew's manage to do damage but few repaired