GUTTEN I RØYKEN: John Wayne tenner seg en sigarett, og dersom Big Tobacco-gjengen får det som de vil blir røyking snart kult igjen. Foto: NTB Scanpix
GUTTEN I RØYKEN: John Wayne tenner seg en sigarett, og dersom Big Tobacco-gjengen får det som de vil blir røyking snart kult igjen. Foto: NTB ScanpixVis mer

Røyking skal bli kult igjen

Alle vet røyk er livsfarlig, men husker du egentlig hvor kult det er? Det gjør John Wayne.

Meninger

Andelen som røyker i Norge er halvert på ti år, fra 26 til 13 prosent, ifølge tall fra Helsedirektoratet. Over 400 000 nordmenn har stumpa røyken for godt de siste åra.

Godt for dem, jeg er oppriktig glad på deres (og Dagfinn Høybråtens) vegne, men nå skal visst røyking bli kult igjen, så ikke kast lighteren riktig enda.

Gjør heller som John Wayne. Gjør akkurat som John Wayne.

Ikke at tobakksindustrien lider noen nød - de seks største produsentene tjener 10 000 kroner i sekundet - men helsefreakbølgen i vestlige land, som i vårt eget, merkes på bunnlinja til Big Tobacco-gjengen.

Det er skikkelig «bad for business» når unge voksne er mer opptatt av uthvilte alger, frittgående zucchini og kjøtt fra nyforelska høner, enn å fylle lungene med god gammeldags kreftframkallende nikotinrøyk.

Og hva gjør man da, når man produserer et produkt så pill råttent at det burde forbys på lik linje som klasebomber, vaniljecola og brunost på tube, og forbrukerne for lengst har lukta nikotinlunta - jo, da har man egentlig bare ett alternativ: Å gjøre røyken kul igjen. Snakk om ess i ermet!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og dét er nettopp det røykprodusenter nå gjør, de skrur tilbake klokka, og gjør den gamle sigaretten til den nye sigaretten igjen.

Noen av verdenshistoriens absolutt kuleste kiser, vi snakker Menn (med stor M) som John Wayne, Steve McQueen, Humphrey Bogart, var så og si alltid å se med en sigg i munnviken. Nå fotograferes filmstjerner helst på joggetur med caps og zaggeshorts, ekler og dryppende av svette. How the mighty have fallen. 

Wayne, McQueen, Bogart: Menn. Menn som levde på deres måte. Menn som ga blanke i den såkalte «helserisikoen». Menn som var frie. Menn som døde av kreft. 

Alle vet røyk er livsfarlig, men husker du egentlig hvor kult det er? Det er i alle fall budskapet i en ny markedsføringskampanje fra Marlboro. «Lev med Marlboro-verdiene» sier den barske cowboystemmen. «Ekte. Dristig. Alltid foroverlent».

Akkurat som John Wayne.

Det hørtes jo unektelig bra ut! Jeg vil også være ekte og dristig, og bestefar kalte meg alltid «gutten i røyken» - var det dette han tenkte på? Jeg tar meg en sigg. Akkurat som John Wayne.

«Tenkte jeg det ikke, vi har jaggu endel til felles, John Wayne og jeg», tenker jeg, og tar et ekstra godt magedrag.

Det å ta seg en røyk skal ikke lengre være å fortelle verden at du har gitt opp #sommerkroppen2015, men snarere å si at du ikke bryr deg om #sommerkroppen2015, fordi du er rebelsk og litt farlig, nesten. Jeg vil være rebelsk og litt farlig, nesten. 

«Ta bort ordet kanskje fra livet ditt» sier Marlboro-reklamen videre. Du skal ikke dvele, du skal leve, og et godt magetrekk med livsfarlig røyk er akkurat riktig måte å vise livsgleden din på.

Fyll lungene med død, det er slik du hyller livet, eller noe sånt.

Akkurat som John Wayne.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook