Rukla mot røkla

«Monologen er en seier for Kai Remlov», skrev Dagbladets anmelder etter premieren på «Genanse og verdighet» på Nationaltheatret. Nå diskuteres det flere forestillinger, og Remlov er klar.

- Dag Solstads forhutlede lektor har gitt meg respekt for det hjelpeløse, lært meg at det finnes mye innenfor genanse og verdighet, sier Kai Remlov, som mesterlig tolker Elias Rukla på Nationaltheatret.

Vilt raseri

- Hva er dette?

Storøyde gymnasiaster ved Fagerborg videregående beskuer en gal mann i vilt raseri slå en paraply mot skolegårdens vannfontene.

De ser forskrekket opp fra matpakkene i storefri. Men da paraplyen er blitt ugjenkallelig fortid i løse spiler og revnet trekk, bryter jubelen og applausen løs.

- Jeg spiller lektor Elias Rukla i Dag Solstads dramatiserte versjon av «Genanse og verdighet» på Nationaltheatret, forklarer Kai Remlov, svett og rød etter basketaket med paraplyen. Hørt om ham?

- Nei, sier guttene, som våger å spørre. Du skjønner vi er helt nye her og er bare kommet til begynnelsen av 1900-tallet i litteratur!

Men snart vil de være der, i et av vår tids mest omtalte forfatterskap.

På baren på Grand, der vi møtes til intervju, er reaksjonen fra publikum en annen:

- Hvordan skal vi få billetter til forestillingen din? spør damene ved nabobordet.

- Ja, hvordan skal vi det?

Utsolgt

Allerede før premieren var samtlige forestillinger på Malersalen utsolgt, der kun 70 får plass hver kveld. Og selv om salen egner seg storartet, fordi publikum sitter, nettopp som en skoleklasse foran mislykkede lektor Rukla, vil det bli et folkekrav å få forestillingen overført til hovedscenen, i hvert fall Amfi. Det diskuteres allerede flere forestillinger enn planlagt. Debuterte som smellvakker Romeo for 29 år siden, etter år som vellykket barneskuespiller. Men hans «Shirley Temple»-bakgrunn gjorde at han fikk noen på trynet i teaterskoletida. Det var ikke bare lett å være høy og mørk og pen.Har hatt mange flere hovedroller, blant annet som Hjalmar Ekdal og kong Lear. Gjorde en betydelig innsats på Torshovteatret. Men først med suksessen som Elias Rukla er han blitt skikkelig synlig.

- Jeg er åpen for alt, sier Kai Remlov, som har gitt alt til denne rollen. Til tross for tidligere store hovedroller, blant dem Hjalmar Ekdal og Kong Lear, overstiger nok denne alt i hans straks 30-årige teaterkarriere. Den begynte da han som teaterskoleelev debuterte som en smellvakker Romeo mot like vakre Hennika Skjønberg som Julie. Plutselig er Kai synlig på suksessens himmel og i alle medier.

- Jeg har aldri vært opptatt av å synes utenfor scenen. Jeg har bokstavelig talt løpt fra Se og Hør, men å synes som scenekunstner har jeg ikke noe i mot. Det er deilig nå å bli møtt av ros og varme. Og så synes jeg at jeg fortjener det.

- Hva har Dag Solstads forhutlede lektor lært deg om livet?

- Jeg har fått en ny respekt for det hjelpeløse hos andre mennesker. Det er verken noe sexy eller tiltrekkende ved å være så famlende og usikker. Men jeg har lært at det finnes så mye på innsiden av denne genansen og verdigheten. Som skuespiller er lærdommen at denne rollen ikke kan formes med «utvendig» skuespillerkunst. For faren kan være å bli for sikker.

Ingen pusling

Bremsene må mobliseres når du skal leve deg inn i et menneske som har en døgnkontinuerlig kamp med selv om hvordan han skal forholde seg i de neste fem minuttene av livet.

- Hvorfor ble akkurat du valgt til denne rollen?

- Da instruktøren, Marit Moum Aune, for tre år siden begynte å leke med tanken om å dramatisere romanen om Rukla, ønsket hun en skuespiller som ikke ser ut som en pusling. Hun ønsket seg en stor, høyreist kar som snakker tydelig, det motsatte av krumryggede Rukla. Det betydde også at jeg måtte gi slipp på min ytre pondus.

- Men du trodde ikke helt på at «Genanse og verdighet» var mulig å overføre til scenen?

- Jeg hadde for lengst et sterkt forhold til romanen og Dag Solstad, vi hører jo til samme generasjon. Men en ting var å lese boka med all sin humor og sårhet. Noe annet er å gjøre den til en halvannen-times monolog i samspill med danseren Ingrid Lorentzen som hans kone Eva Linde. Ville vi få til dette, delvis som en indre monolog? Eller måtte det i dramatiseringen skrives inn replikker og dialoger? Marit Moum Aune var fast bestemt på å løse det uten. Og jeg måtte bare inn og smake på ham, all ensomheten, humoren. Jeg trigget meg inn i det.

UKONTROLLERT: Kai Remlov som Elias Rukla knuser en paraply for å få utløp for sin frustrasjon.