SOLID: Dee Dee Bridgewater, hyppig norgesgjest, er et av Kongsberg Jazzfestivals største navn i år. Her, sammen med Craig Handy, innfrir hun som alltid kravene til jazzunderholdning på høyt profesjonelt nivå. FOTO: TERJE MOSNES
SOLID: Dee Dee Bridgewater, hyppig norgesgjest, er et av Kongsberg Jazzfestivals største navn i år. Her, sammen med Craig Handy, innfrir hun som alltid kravene til jazzunderholdning på høyt profesjonelt nivå. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Rusk i Kongsberg-jazzen

Svekket programprofil og glisne benkerader på flere konserter.

KONGSBERG (Dagbladet): Noe er annerledes på Kongsberg Jazzfestival i år.

Det mest iøyenfallende er at festivaltyngdepunktet og det meste av folkelivet er flyttet fra Grand-kvartalet og over Numedalslågen til Kirketorget.

Det nest mest åpenbare er at årets festivalprogram ikke holder det nivået som festivalen selv har satt som standard gjennom mange år på rad.

For få
Intet ondt sagt om de norske og utenlandske artistene som fyller denne 48. festivalens fire julidager. Men det lar seg knapt bortforklare: 2012-utgaven av Kongsberg Jazzfestival byr på for få av jazzens store, etablerte navn og for få spennende egenproduksjoner til å føye seg inn i festivalhistoriens mest skinnende kapittel.

Gårsdagen (torsdag) var den eneste dagen som per program holdt vanlig høy Kongsberg-standard.

Vijay Iyer Trio leverte en god kirkekonsert (se egen anmeldelse) og på Tubaloon forente Dee Dee Bridgewater  showmanship og dyp musikalitet i et Billie Holiday-program som tross en viss glatthet - og i stri konkurranse med stemmesurr fra et tilstøtende serveringsområde - bød på fine øyeblikk med både sanger og musikere, spesielt saksofonisten Craig Handy.

«Touch»
Eple Trio, uten og med den formidable saksofonisten Karl Seglem, bekreftet viljen og evnen til å sette sin signatur på jazzfundert musikk, og på tampen av kvelden kvitterte Arve Henriksen for fjorårets store musikerpris, «DNB-prisen», med originalverket «Touch».

Med danseren Therese Skauge og videokunstneren Anastasia Isachsen integrert i den elektroakustiske «lydinstallasjonen», eller kanskje snarere det skiftende «lydlandskapet» til trompeter Henriksen, gitarist Helge Sten og perkusjonistene Terje Isungset og Ingar Zach, ble «Touch» et godt eksempel på en minneverdig, unik festivalkonsert som både utfordrer, utvider og forgyller festivalopplevelsen.

Blant de øvrige artistene som satte torsdagen i gode swingninger var duoene Sidsel Endersen/Stian Westerhus og Eivind Aarset/Thomas Strønen, Elephant9 med gitaristen Reine Fiske og Tuareg-bandet Tinariwen.

ORIGINALVARE:  Eple Trio med Karl Seglem. F.v. Andreas Ulvo, Seglem, Sigurd Hole og Jonas Howden Sjøvaag. FOTO: TERJE MOSNES
ORIGINALVARE: Eple Trio med Karl Seglem. F.v. Andreas Ulvo, Seglem, Sigurd Hole og Jonas Howden Sjøvaag. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer

Dagen ble heller ikke svekket ved at begge de deltakerne i JazzIntro-konkurransen, bandene KNYST! og Moskus, leverte så bra at dommerne ikke klarte å kåre en vinner. Resultatet ble at begge blir sendt til finalen i Molde om en drøy uke, der de møter tre andre kandidater.

Hadde alle de fire festivaldagene vært like programsterke som denne, ville mye vært annerledes.

Publikumssvikt?
Men slik det er, holder bare dagens (fredag) program noe i nærheten av tilsvarende nivå. Publikumsoppslutningen de to første dagene - bare 300 i Kongsberg Kirke for å høre på Vijay Iyer Trio - kan da også tyde på at arrangørene ikke har klart å lokke så altfor mange til Kongsberg denne gang.

Ennå er det to festivaldager igjen, men allerede nå tyder mye på at festivalledelsen får travle evalueringsmøter utover høsten.

TAKKET FOR PRIS:  F.v. Arve Henriksen, Ingar Zach, Helge Sten, Therese Skauge, Terje Isungset. FOTO: TERJE MOSNES
TAKKET FOR PRIS: F.v. Arve Henriksen, Ingar Zach, Helge Sten, Therese Skauge, Terje Isungset. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer