British television presenter Jeremy Clarkson leaves his home in London March 24, 2015. Nearly 450,000 fans from around the world have backed a petition calling for Clarkson to be reinstated to his job hosting the "Top Gear" motoring show after the BBC suspended him following a "fracas" with a producer. REUTERS/Peter Nicholls
British television presenter Jeremy Clarkson leaves his home in London March 24, 2015. Nearly 450,000 fans from around the world have backed a petition calling for Clarkson to be reinstated to his job hosting the "Top Gear" motoring show after the BBC suspended him following a "fracas" with a producer. REUTERS/Peter NichollsVis mer

Russlands militære TV-kanal vil ha «Top Gear»-Clarkson. Lokker med tanks

Neste stopp for Jeremy Clarkson?

(Dagbladet): Onsdag ble det klart at BBC hadde bestemt seg for å sparke den populære, men kontroversielle «Top Gear»-programlederen Jeremy Clarkson for å angivelig ha slått en produsent under en krangel.

Nå håper TV-kanalen Zvezda, den offisielle kringkasteren til militæret i Russland, at de kan lokke den bombastiske og høyrøstede briten Russland og deres TV-kanal med blant annet stridsvogner, ifølge britiske The Telegraph.

Populær i Russland Telegraph skriver at TV-kanalen har sendt Clarkson en invitasjon om å møte representanter for den militære TV-kanalen neste måned.
I brevet kanalen har sendt til Clarkson skal det ifølge avisa stå:

«Kjære Jeremy, Russlands forsvarskringaster Zvezda [...] spør deg vennligst om et samarbeid».

TV-kanalen ønsker å bruke Clarkson som programleder for et bilprogram.

Ifølge Telegraph har den 54 år gamle nå sparkede «Top Gear»-programlederen en enorm fanskare i Russland. Det nærmest på tross av hans noe nedsettende kommentarer om landet og bilene de produserte da Russland ennå var en del av Sovjetunionen.

Mistenker politiske motiver Det blir imidlertid spekulert i om tilbudet bare er et PR-stunt eller propaganda fra det russiske militærets side for å svekke BBCs stilling hos den russiske befolkningen. Ifølge Telegraph produserer den militære TV-kanalen Zvezda mange innslag som avisa karakteriserer som propaganda.

Overfor The Daily Telegraph skal imidlertid TV-kanalen ha nektet for nettopp det. Kommunikasjonsdirektør Timofey Peshkov forteller til avisa at deres forespørsel er utelukkende gjort av kommersielle hensyn.

- Da vi hørte at Jeremy, en populær programleder, fikk sin kontrakt avsluttet, bestemte vi oss for å komme med et tilbud. Som en statlig kanal kjemper vi om seerandeler. Jeg kan avkrefte at det er noe politisk bak dette, sa Peshkov til Daily Telegraph, ifølge avisa.

Peshkov la til at siden kanalen er tilknyttet det russiske militæret, kan Clarkson forvente seg og til stadighet sitte bak rattet i militære kjøretøy.

Om det er nok til å få den kontroversielle programlederen til Russland, gjenstår å se.