Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Ryan (8) tjener millioner på YouTube

Ryan Kaji har tjent 229 millioner kroner i 2019 - på å anmelde barneleker.

RIK: Den best betalte Youtuberen i 2019 heter Ryan og er åtte år gammel. Video: Malene Storrusten / Dagbladet TV Vis mer

I likhet med åtteåringer flest, bruker amerikanske Ryan Kaji svært mye tid på å leke. Men i motsetning til de fleste andre barn, lager foreldrene filmsnutter av ham som leker - og anmelder diverse leketøy - som legges ut på YouTube.

Slikt er det gode penger i, viser det seg. Forbes har offentliggjort listen over youtuberne som tjente mest i 2019. De har blant annet lagt sammen inntekter fra annonser, sponset innhold, salgsmateriell og til og med turneer, som enkelte Youtube-stjerner gjør.

Hele 26 millioner dollar har åtteåringen og hans familie tjent på videosnuttene. Det vil si nesten 230 millioner norske kroner. Også i fjor toppet Ryan den gjeve listen.

Familien legger som regel daglig ut en ny video på kanalen «Ryan's World». Kanalen, som retter seg mot barn, har i skrivende stund over 23 millioner abonnenter. Den mest sette videoen - hvor Ryan leter etter fargerike påskeegg i et oppblåsbart luftslott i hagen - har nesten to milliarder visninger. I tillegg finnes det mange «educational videos» - små snutter som skal forklare barn alt fra tannpuss til hvordan tsunamier oppstår.

Eget klesmerke og TV-program

Ryan har nå et eget klesmerke og leketøysmerke, som selges i de amerikanske kjedene Walmart og Target - i tillegg til nettgiganten Amazon. Han har en egen TV-serie på barnekanalen Nickelodeon, og gjort en avtale med strømmetjenesten Hulu, ifølge Forbes.

Tredjeplass på Forbes' liste er imidlertid enda yngre - bare fem år gammel. Russiske Anastasia Radzinskaya hadde i år en inntekt på 18 millioner dollar.

Videoene på kanalen hennes, «Like Nastya Vlog», viser stort sett Anastasia som leker med leketøy, ofte sammen med faren. Kanalen har drøyt 43 millioner abonnenter.

Ryan, Anastasia, og alle de andre youtuberne er for lengst gått fra å være nisjeinteresser til å bli allemannseie for små og større barn. Hele 80 prosent av barn og unge ser nemlig på YouTube hver dag, ifølge NRK.

- Kjedelig og passivt

Elisabeth Staksrud, professor og forsker ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, har undersøkt barn og unges nettbruk. Ikke overraskende er YouTube et av de aller mest populære nettstedene.

- Noe av det handler om at TV i større grad oppleves som kjedelig og passivt. De fleste barn og unge opplever nok internett som mer sosialt og aktivt, sier Staksrud. Hun forklarer:

- Veldig mange Youtube-stjerner kan virke som kule, litt eldre venner. Det er et potensial for interaktivitet der, som vanlig TV ikke har. YouTube oppleves mer som et sosialt medium.

At videoene av barn som bare leker kan få flere milliarder visninger, kan virke veldig rart for dem som ikke er i målgruppen, forteller Staksrud.

- Man forstår ikke helt den nye målgruppens visuelle kompetanse og ønsker. Men sånn er det jo med alle generasjoner.

- Trodde dette var et nisjeprosjekt

Norge er intet unntak. Agnetesh, eller Agnete Husebuye, ble årets vinner av Gullsnutten - en årlig prisutdeling for norske youtubere. Per i dag har hun 121 000 abonnenter på kanalen med samme navn.

Lenge var duoen «Prebz og Dennis» landets største youtubere. Når Preben Fjell og Dennis Vareide, som de egentlig heter, kastet inn Youtube-håndkleet i 2018, hadde kanalen deres 250 000 abonnenter. De to tok dessuten steget til storskjermen med kinofilmen «Prebz og Dennis: The Movie» som kom ut i 2017.

- Vi trodde dette var et nisjeprosjekt med to gutter som spilte dataspill og filmet det, men har videreutviklet både oss selv og innholdet, sa Vareide til Dagens Næringsliv da det ble kjent at de ga seg.