Ryddemani

LEDELSE: Ryddesjauene i Avinor og Redningsselskapet viser at overdreven tro på resultatmåling og ansvarliggjøring ender i katastrofe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Bråket i Avinor og Redningsselskapet har sett ut som to isolerte tilfeller av dårlige lederegenskaper, dårlig kjemi og tvilsomme styrer. To sterke kvinnelige lederskikkelser ble ansatt av styrer for å rydde opp og effektivisere virksomheter som på hvert sitt vis er sentrale i det norske samfunnet. Sakene blir ekstra pikante gjennom personfokuseringen. Vi har Monica Kristensen Solås, polfarerer, som blandes inn i intriger i det sagnomsuste Redningsselskapet. Og så har vi Randi Flesland, alene i kampen mot de mektige og omstridte flygelederne.For kikkermentaliteten i samfunnet har dette vært mat. Når det da kommer for en dag at Monica Kristensen Solås har søkt i ansattes epost på ord som «drepe» og «øks», når saken et absolutt høydepunkt. Og når flygelederne nok en gang kommer med drepende kritikk av Randi Flesland, blir inntrykket at disse sakene dreier seg primært om de personene og institusjonene som er innblandet. Sakene har blitt ekstra synlige på grunn av de institusjonene som er involvert. Redningsselskapet er et emblem i norsk institusjonell historie. Avinor er synlig på grunn av den enestående makten som flygelederne har til å stikke kjepper i hjulene for reisende og næringsliv, kombinert med redselen blant folk for de store ulykker hvis sikkerheten i luften svekkes.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer