Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Rydder i forskjeller mellom offentlig og privat virksomhet

I møte med det offentlige er vi ikke kunder, men selvstendige borgere.

NY BOK: Christine Meyer og Victor Norman har skrevet en ny bok som blant annet rydder i forskjellene mellom offentlig og privat sektor. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
NY BOK: Christine Meyer og Victor Norman har skrevet en ny bok som blant annet rydder i forskjellene mellom offentlig og privat sektor. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Meninger

Det er få virkelig markante skiller i norsk politikk. Selv om følelsene kan bli tent og diskusjonen gå høylytt og hard, er ofte resultatet nokså moderat. Denne evnen til kompromiss står ikke høyt i kurs hos dem som påberoper seg det opphøyde eller prinsipielle, men har nok tjent landet godt. De harde frontene bør bygges når sentrale verdier som demokrati, rettsstat og menneskerettigheter er truet eller under press.

BEKLAGER IGJEN: NAV-minister Anniken Haugli sa unnskyld igjen, etter at hun ble grillet foran hele Stortinget om NAV-skandalen. Video: Nicolai Delebekk. Reporter: Mats Rønning Vis mer

Grensegangen mellom offentlig og privat virksomhet er et sentralt skille i norsk politikk. Særlig har Høyre og Fremskrittspartiet gjort seg til talsmenn for privatisering, konkurranseutsetting og salg av statlige selskaper. På kommunalt nivå er dette spesielt synlig innenfor barnehager, barnevern og pleie- og omsorgssektoren.

Tilsvarende har venstresiden forsøkt å verne offentlig sektor, og flere steder startet prosjekter for rekommunalisering av tjenester, bl.a. i Oslo. Det hører med i bildet at partier som Ap og SV har mange velgere som jobber i offentlig sektor. En stor offentlig sektor åpner også for mer politisk styring.

I en artikkel i Dagens Næringsliv har Christine B. Meyer, professor ved Norges Handelshøyskole, foretatt en høyst nødvendig grenseoppgang mellom offentlig og privat sektor. Sammen med Victor Norman har hun også skrevet bok om temaet («Ikke for å konkurrere»). Meyer, som tidligere har vært statssekretær for Høyre, peker på at det er gode grunner til at noen oppgaver er lagt til offentlig sektor og andre til privat.

De offentlige oppgavene er ikke å konkurrere i eller med et marked, men å utføre et oppdrag på vegne av innbyggerne. Innsatte i fengslene er ikke kunder og vi ønsker ikke å tilby elev- eller sykehjemsplass til dem som betaler mest. Samtidig har offentlige sektor en sterk myndighet som bl.a. omfatter bøter, gebyrer og fengsel. NAV-saken er en mørk påminnelse om hva kvalitet betyr i offentlig sektor.

I privat sektor er eierne opptatt av å erverve eller bygge opp ressurser som kan skape konkurransefortrinn, merkevarer, patenter og gi avkastning. Det krever en annen strategi enn det offentlige ledere står overfor.

Bevissthet om disse forskjellene er helt nødvendig. Den innebærer ikke at private foretak er avskåret fra offentlige oppdrag. Snarere er poenget at offentlige foretak og institusjoner bør avvikle mål, strategier og styringsprosesser som egentlig tilhører privat sektor. I møtet med det offentlige er vi ikke kunder, men selvstendige borgere.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media