DEBATT

Rykter og myter demper elbilsalget

Nå må statsminister Erna Solberg si klart ifra om at elbilsuksessen i Norge skal fortsette.

I FARE:  Norsk Elbilforening frykter for fremtidig elbilsalg. Foto: Johannes Eisele
I FARE: Norsk Elbilforening frykter for fremtidig elbilsalg. Foto: Johannes Eisele Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Nå må statsminister Erna Solberg si klart ifra om at elbilsuksessen i Norge skal fortsette. Usikkerheten rundt elbilpolitikken forsinker høyst nødvendige utslippskutt fra personbiltrafikken.

Salget av elbiler går strålende i Norge. Mer enn hver tiende bil som blir solgt om dagen, er en elbil. I august var rundt 15 prosent av nye biler elektrisk drevet.

Men fortsatt er bare i overkant av 1 prosent av hele personbilparken utslippsfri. Markedsandelen for ladbare biler må opp i 20-30 prosent innen 2020, om vi skal nå Stortingets målsetning om at nye biler i snitt slipper ut maks 85 gram CO2 per km. Det krever at elbilpolitikken videreføres og styrkes.

I media meldes det med jevne mellomrom at en eller flere av elbilincentivene snart forsvinner. I høst har det særlig vært mye rykter om momsfritak og elbilens tilgang til kollektivfeltet. Ryktene blir som regel avkreftet av politikere både på Stortinget og i Regjeringen, men usikkerheten er allerede et faktum.

Slike rykter selger godt i media, men skaper unødig usikkerhet blant de som vurderer å bytte til elbil. Hadde du bestilt en ny bil om du risikerte at den ble 25 prosent dyrere før du fikk den levert?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer