I FARE:  Norsk Elbilforening frykter for fremtidig elbilsalg. Foto: Johannes Eisele
I FARE: Norsk Elbilforening frykter for fremtidig elbilsalg. Foto: Johannes EiseleVis mer

Rykter og myter demper elbilsalget

Nå må statsminister Erna Solberg si klart ifra om at elbilsuksessen i Norge skal fortsette.

Debattinnlegg

Nå må statsminister Erna Solberg si klart ifra om at elbilsuksessen i Norge skal fortsette. Usikkerheten rundt elbilpolitikken forsinker høyst nødvendige utslippskutt fra personbiltrafikken.

Salget av elbiler går strålende i Norge. Mer enn hver tiende bil som blir solgt om dagen, er en elbil. I august var rundt 15 prosent av nye biler elektrisk drevet.

Men fortsatt er bare i overkant av 1 prosent av hele personbilparken utslippsfri. Markedsandelen for ladbare biler må opp i 20-30 prosent innen 2020, om vi skal nå Stortingets målsetning om at nye biler i snitt slipper ut maks 85 gram CO2 per km. Det krever at elbilpolitikken videreføres og styrkes.

I media meldes det med jevne mellomrom at en eller flere av elbilincentivene snart forsvinner. I høst har det særlig vært mye rykter om momsfritak og elbilens tilgang til kollektivfeltet. Ryktene blir som regel avkreftet av politikere både på Stortinget og i Regjeringen, men usikkerheten er allerede et faktum.

Slike rykter selger godt i media, men skaper unødig usikkerhet blant de som vurderer å bytte til elbil. Hadde du bestilt en ny bil om du risikerte at den ble 25 prosent dyrere før du fikk den levert?

Elbilbransjen må omstille sine forhandler- og servicenettverk og bygge ut ladeinfrastruktur som gjør det like enkelt å fylle strøm som bensin. Den er avhengig av enda lengre tidsperspektiv enn potensielle elbilkjøpere.

Vi skal applaudere politikerne når vi når målet i Klimaforliket om 50.000 nullutslippsbiler allerede neste år. Da øker andelen utslippsfrie biler til 2 prosent. Elbilpolitikken har støtte blant alle de politiske partiene på Stortinget. Klimaforliket fra 2012 må forlenges og styrkes.

En spørreundersøkelse utført av Opinion for Elbilforeningen viser at elbilfordelene har støtte i befolkningen. Et flertall er enig i at elbilpolitikken må forlenges til minst 2020 slik Elbilforeningen foreslår.

Den viktigste effekten av norsk elbilpolitikk er at den gjør det lettere for den internasjonale bilbransjen å satse videre på elbil. Lille Norge står for rundt 10 prosent av det internasjonale salget av elbiler og 35 prosent av det europeiske.

Hvis elbilpolitikken kuttes for tidlig, vil vårt internasjonale bidrag til klimakampen få et kraftig tilbakeslag

Lik Dagbladet Meninger på Facebook