Rystende blodig og sadistisk

Mediekritikk ender i sadistisk voldslyst.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Tittelen «15 minutes» refererer til Andy Warhols berømte spådom om at vi alle kommer til å være berømte et kvarters tid. Så gjør klar for to østeuropeiske drapsmaskiner som filmer sine ugjerninger i den hensikt å selge opptakene til et TV-show for en million dollar, og deretter unnslippe straff ved å erklære seg sinnssyke i gjerningsøyeblikket. De jaktes på av detektivene Robert De Niro og Edward Burns.

John Herzfelds film leveres altså med et dekke av satirisk samfunns- og mediekritikk. Ideen er ikke ny, men den er god nok. Oliver Stone gjennomførte den glimrende i «Natural Born Killers». «Network» (1976) og «Wag The Dog» (1997) ga andre vrier på temaet. Herzfeld begår den generaltabbe å miste kritikk og satire av syne i en slik grad at det er all grunn til å lure på hans egentlige hensikter. Han pøser på med så mye vold, sadisme og fantasifull ondskap at prosjektet mister enhver kontakt med virkeligheten i likhet med persongalleriet - brorparten av dem går av skaftet. Skulle dette ha fungert, måtte vi ha latt oss forstyrre av kritikken. Da kan vi også ta en del vold, viste Stone. Som det nå er, får vi følelsen av å bli holdt som gisler i en blodsorgie.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer