Anmeldelse: Melodi Grand Prix - delfinale 1

Så bra er låtene i den første delfinalen av Melodi Grand Prix.

COMEBACK: Ulrikke Brandstorp er blant flere tidligere vinnere som returnerer i MGP 2023. Video: NRK Vis mer

TV: Det er Melodi Grand Prix-tid igjen og på lørdag går første delfinale av stabelen. Her er vår vurdering av de første sju låtene som skal testes på publikum.

- Så dårlig at du blir distrahert

Ulrikke Brandstorp: «Honestly»

Tekst og melodi: Jim Bergsted, Helge Moen, Ben Adams, Ulrikke Brandstorp, Joshua Oliver og Christoffer Gunnestad

Ulrikke Brandstorp har på få år rukket å bli en av våre mest folkekjære sangere. Det er ikke noe underlig ved det. Hun har en langt over gjennomsnittet god stemme og hun bruker den som regel på en kyndig måte. I 2020 vant hun den norske Melodi Grand Prix-finalen, men fikk aldri deltatt i den store «Eurovision»-finalen av opplagte årsaker. Den ble som kjent corona-avlyst. Nå griper hun sjansen igjen. Det gjør hun med en storslagen ballade som viser fram Ulrikkes vokale talent på forbilledlig vis, men etterlater litt å hungre etter låtmessig. Det er symfonisk og mektig, men selv om refrenget fester seg godt etter hvert, føles det likevel hakket for tradisjonelt til å vekke oppsikt.

- Så dårlig at du blir distrahert

Eirik Næss: «Wave»

Tekst og melodi: Viktor Ljungqvist, Amalie Olsen og Eirik Næss

Eirik har skrevet en sang om å gripe livets muligheter. Det har han selv gjort ved å reise kloden rundt og jobbe med musikken sin. Du kjenner kanskje igjen ansiktet hans fra «Stjernekamp»-bandet? I Melodi Grand Prix er det han selv som står i sentrum. «Wave» er en opptempo og relativt lett fordøyelig sak som ikke tar de altfor store sjansene musikalsk. Her er det høyt energinivå og gode vibber fra begynnelse til slutt, med et skikkelig løft i refrenget i god Avicii-ånd. Ikke veldig originalt, men tilsvarende funksjonelt. Jeg ville ikke ha avskrevet denne.

- Så dårlig at du blir distrahert

Kate Gulbrandsen: «Tårer i paradis»

Tekst og melodi: Kjetil Mørland og Kate Gulbrandsen

Om du er født før 1994, har du garantert hørt Kate Gulbrandsen forkynne «Welcome to Lillehammer». Låta ble skrevet sammen med MGP-ikonet Rolv Løvland i forbindelse med OL på Lillehammer. Kate har selv deltatt i det meste av sangkonkurranser på og utenfor skjermen, MGP-inkludert. Nå er hun tilbake med «Tårer i paradis». Det er ikke så mye utsette på stemmeprakten til Gulbrandsen, låten er det dårligere stilt med. Dette høres ut som MGP-dusinvare med en forkjærlighet for 80-tallets svulstige arrangementer. Klisjeene formelig står i kø i de tilmålte tre minuttene låten varer. Man må ikke nødvendigvis utfordre det etablerte om man gjør det med overskudd, men når man går etter boka må det gjøres med mer spenst enn dette.

- Så dårlig at du blir distrahert

Rasmus Thall: «TRESKO»

Tekst og melodi: Rasmus Simon Vedvik Thallaug, Farida Louise Bolseth Benounis og Robin Alexander Vedvik Helmersen

Denne høres ut som en absurd kombinasjon av Queens «Another One Bites the Dust», Lars Vaulars partyikoniske «Rett opp og ned» og Lars Kilevold og Torstein Bieler-landeplagen, «Ute til lunsj». Ikke til forkleinelse for noen av de involverte. Er Rasmus Thalls «Tresko» en hit? Den har i alle fall karakter, men de lyriske absurditetene står i fare for å falle på steingrunn om den skulle kare seg videre. Arrangementsmessig er den småfinurlig og den har et sårt tiltrengt glimt i øyet, men den mangler et puff for å løfte det hele opp et nivå. Tja?

- Så dårlig at du blir distrahert

Alessandra Mele: «Queen of Kings»

Tekst og melodi: Henning Olerud, Stanley Ferdinandez, Alessandra Mele og Linda Dale

Så var vi her da, ved den store MGP-smeltedigelen. Her skal folketoner, elektropop, opera-inspirert vokal og alt imellom sauses sammen til et slagkraftig heksebrygg etter alle «Eurovision»-kunstens regler. Sjangeroverskridende, fjollete og ganske gøyalt - alt på en gang. Dette er egentlig en sånn låt man kan sette hvilket som helst terningkast på. Den kan like gjerne havne i topp- som i bunnsjiktet, alt etter hva man foretrekker. Dette er ikke en låt man lytter til på privaten, men i denne konteksten er den ganske funksjonell. Ikke på tross av, men på grunn av sin over toppen corny natur. Vi avventer.

- Så dårlig at du blir distrahert

Byron Williams Jr & Jowst: «Freaky For The Weekend»

Tekst og melodi: Byron Williams Jr og Joachim With Steen

Tospannet Jowst og Byron Williams Jr lever for helgen, som så mange andre. Transportetappen dit er som en partybuss tom for drivstoff. Dette er halvslapp elektronika som ikke kan reddes av Williams tidvis lekre soul-snert. Teksten er så klisjétung at du rett og slett blir distrahert. Jowst har gjort det veldig bra i samme konkurranse tidligere, men denne gangen er jeg redd at både han og makker må gå tomhendt til nachspielet. Dette er rett og slett for dvaske saker.

- Så dårlig at du blir distrahert

Umami Tsunami featuring Kyle Alessandro, Kristian Haux & Magnus Winjum: «Geronimo»

Tekst og melodi: Torgeir Ryssevik, Carl-Henrik Wahl, Bjørn Olav Edvardsen, Sindre Timberlid Jenssen, Lasse Midtsian Nymann og Kristian Lund.

Og boyband-æraen var ikke over. Dette trekløveret kommer etter sigende fra tre ulike musikalske bakgrunner, men her har de trommet sammen for å vise MGP-publikummet hvordan det skal rappes i rekordfart og «sette fyr på» dansegulvet. Hvor på skalaen mellom New Kids on the Block og BTS skal man plassere Umami Tsunami, sier du? Godt spørsmål. Problemet til kollektivet er at «Geronimo» framstår som mer staffasje enn realt låthåndverk. Dette går inn det ene øret, lager litt røre, og smyger seg ut det andre, uten at noe egentlig fester seg.

ALLE FOTO: JULIA MARIE NAGLESTAD / NRK