NRK-TALENT: Christian Mikkelsen er dyrket fram av NRK. Det førte blant annet til prisen for årets gjennombrudd under Komiprisen 2016. Foto: Marit Hommedal / NTB Scanpix
NRK-TALENT: Christian Mikkelsen er dyrket fram av NRK. Det førte blant annet til prisen for årets gjennombrudd under Komiprisen 2016. Foto: Marit Hommedal / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Tv-Humor

Så du på tv i fjor, Sigrid?

Det krever tid og dedikasjon å bygge framtidas A-lag. 

Meninger
HUMORSJEF I NRK: Christina Rezk Resar.
HUMORSJEF I NRK: Christina Rezk Resar. Vis mer

I en kommentar 15. desember uttaler Dagbladets kulturredaktør, Sigrid Hvidsten, at TVNorge «støvsuger landet for middelaldrende humorister», og oppfordrer NRK og TV2 til å ta opp kampen ved å rekruttere friskt blod. Godt tenkt! Skal man sikre ettervekst i stallen, er det viktig å gi spilletid til nye talenter. Det er innlysende at Humor-Norge trenger å dyrke ferske talenter som kan utfordre Old Boys-lagene. Hadde Hvidsten tatt seg tid til å oppdatere sin research enda ett hakk, ville hun oppdaget at dette arbeidet for lengst er i gang hos begge allmennkringkasterne.

HUMORSJEF I TV2: Alice Sommer.
HUMORSJEF I TV2: Alice Sommer. Vis mer

NRK har rekruttert og bygget opp nye talenter i «Satiriks», «Humorlab» og «Underholdningsavdelingen», mens TV2 lanserte «ny norsk humor» i høst med «Humornieu», «Aktiv på dagtid» og «Sølvrekka».

Dette nyanserte bildet ville vært mulig å oppdage dersom Hvidsten hadde løftet blikket over og forbi de lineære hovedkanalene. Det krever tid og dedikasjon å bygge framtidas A-lag. Ikke minst krever det langt større risikovillighet enn å hente inn etablerte profiler. Både NRK og TV2 har gitt tillit til og bygget humortalenter i en årrekke.

«Når de unge ikke slipper til, blir de heller ikke gode» hevder Hvidsten og sier videre at har man altfor lenge har lent seg på «40 pluss-generasjonen når det kommer til å trekke seerne inn i de store flatene».

Det er alltid noen unntak som bekrefter sannheten, og NRK satte det blodferske talentet Christian Mikkelsen inn i «Underholdningsavdelingen» på en lørdagskveld. Grunnen til at det ikke gjøres oftere er jo at risikoen er aller størst for talentet. Det er altså ikke bare rating og inntjening som avgjør, men hensynet til talentet. Det er god skikk å gi dem en fair sjanse til å bygge seg opp på mindre arenaer for å utforske sine kvaliteter.

Kvantitet gir på sikt kvalitet, men i et stadig tøffere mediemarked er det essensielt at de får finne sin stemme før de slippes ut på de store helgeflatene. Å satse nytt og å bidra til å utvikle nye talenter har vært i TV2s og NRKs tydelige mandat hele veien og har bidratt med mange etablerte profiler som i dag utfolder seg på samtlige kanaler – digitalt og lineært – og ikke minst på underholdningskanalen TVNorge. Pionérarbeidet og oppdraget med å satse for framtida vil vi som allmennkringkastere i NRK og TV2 med glede fortsette med. Så tar vi selvkritikk på at vi ikke har vært tydelige nok på å kommunisere strategien.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook