INNFRIDDE ETTER HVERT: Det tok en stund før Ed Droste og Grizzly Bear kom skikkelig i gang da de spilte på Øyafestivalen i går. Foto: Kyrre Lien/Scanpix
INNFRIDDE ETTER HVERT: Det tok en stund før Ed Droste og Grizzly Bear kom skikkelig i gang da de spilte på Øyafestivalen i går. Foto: Kyrre Lien/ScanpixVis mer

... så kom Victoria

Grizzly Bear trengte gjestekorist for å bli bra.

KONSERT: Grizzly Bear hadde en uoverkommelig albumhype å tangere da de gikk på i kveld, og et kvarter ut i konserten så det ut som om de kom til å feile hardere enn de til slutt gjorde. Lyden var så som så, innlevelsen likeså, og de oppmøtte som ikke var blodfans lurte nok på om lyden av Den Gode Låts Revolusjon kunne være så, vel, kjedelig. Enkel instrumentering og vokalharmonier er vel og godt, ofte mye bedre enn vel og godt, men en del av de unge amerikanernes låtmateriale, spesiellt de fra tidlige skivene, fungerer ikke helt strippet ned og nakne. For all pen vokal i verden finnes det knapt et godt Grizzly Bear-riff.

KRITIKERROST: Dagbladets anmelder Anne Gunn Halvorsen trillet en sekser for Grizzly Bears siste plate «Veckatimest» da den kom ut i mai. Anmelder Peter Vollset er imidlertid ikke like imponert over konserten de spilte på Øya i går. Foto: Kyrre Lien/Scanpix
KRITIKERROST: Dagbladets anmelder Anne Gunn Halvorsen trillet en sekser for Grizzly Bears siste plate «Veckatimest» da den kom ut i mai. Anmelder Peter Vollset er imidlertid ikke like imponert over konserten de spilte på Øya i går. Foto: Kyrre Lien/Scanpix Vis mer

Vendepunktet kom da de hadde anledning til å gjeste Victoria Legrand på kor, og etter en treig start, tok humøret, musikken og konserten seg opp i takt med at mengden nytt materiale ble større, og omtrent én låt før det hele var over var det utvetydelig at det gode veide tyngre enn det middelmådige.