«Maskorama»:

Så mange fulgte finalen

Helgas finale av «Maskorama» var svært populær blant TV-seerne.

FJERNER MASKEN: Her fjerner snømonsteret, som vant «Maskorama», masken. Video: NRK. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Finalen i NRKs ville gjettelek «Maskorama» gikk av stabelen på lørdag. Seks lørdager på rad har åtte kjendiser konkurrert i å vinne nordmenns hjerter - i en kamp om å ikke bli avslørt.

Under lørdagens finale sang de tre gjenværende deltakerne en sang hver. før en av deltakerne røk ut. Den første til å ryke var Bamsen, og artist Ingeborg Walther skjulte seg bak maska. Dermed endte hun på 3. plass.

Deretter var det duket for en forrykende duell mellom Dragen og Snømonsteret. Det var sistnevnte som trakk det lengste strået og endte til topps av «Maskorama». Bak maska skjulte artist Didrik Solli-Tangen seg, mens Victor Sotberg skjulte seg bak Dragen.

SMART: Didrik Solli-Tangen vant Maskorama. Her avslører han hvordan han har lurt mange underveis i programmet. Video: Morken/Helseth. Vis mer

Suksess

«Maskorama» har gjennom de to sesongene fått svært gode seertall. I fjor fikk nesten 1,4 millioner nordmenn med seg at Ulrikke Brandstorp gikk til topps i konkurransen. Seertallene for årets sesong har vært på godt over millionen. Så langt har årets mest sette program av «Maskorama» vært sesongpremieren, som fikk 1 262 000 seere.

Årets finale samlet hele 1 249 000 seere, viser tall Dagbladet har hentet fra NRK. 1 133 000 av disse så sendinga lineært, noe som ga programmet en markedsandel på 68 prosent. Det er sesongens nest mest sette program, etter premieren. Det er derimot et lavere seertall enn fjorårets finale, som samlet 1 377 000 seere.

Snittet for årets sesong er på 1 228 000, som er omtrent 100 000 høyere enn for sesong 1 på samme tidspunkt, opplyser Maren Eline Fossan i NRK Analyse.

- Med over én million seere hver helg er det ingen tvil om at Maskorama har engasjert veldig mange seere denne høsten, sier Fossan til Dagbladet.

Ny sesong bekreftet

For fansen av «Maskorama» venter også en gladnyhet: NRK har nemlig bekreftet at programmet kommer tilbake neste år med sesong tre.

Til tross for en nedgang sammenliknet med fjorårets finale, er prosjektredaktør i NRK Jan Egil Ådland svært fornøyd med seertallene.

- Fantastisk avslutning på sesongen, som gir oss energi inn i planleggingen av neste års Maskorama, sier Ådland til Dagbladet.

Liten opptur

I direkte konkurranse med «Maskorama» på lørdagskvelden, er TV 2s satsing «Norges nye megahit». Under lørdagens sending fikk programmet 232 000 seere samlet. Det er en liten opptur, sammenliknet med forrige uke da programmet fikk 195 000 seere. Men et godt stykke opp til «Maskorama».

130 000 av seerne så «Norges nye megahit» lineært, og det ga dermed en markedsandel på 8,7 prosent i aldersgruppa 10-79 år.

«Norges nye megahit» hadde 297 000 seere på premieren, og 315 000 seere på programmet uka etter.

Seinere har seertallene falt, noe som må ses i sammenheng med at 550 000 kunder mistet TV 2s kanaler forrige helg, da det ble brudd i forhandlingene mellom TV 2 og Telenors tjeneste T-We.

Maskorama Les alle sakene her Foto: NRK

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer