Så mye må du selge for å toppe VG-lista

Digitalt salg gir rare utslag.

(Dagbladet.no): - Lite troverdig, mente P3s musikksjef Håkon Moslet om at MGMTs «Kids» i forrige uke debuterte på toppen av VG-lista - for deretter å forsvinne helt igjen uka etterpå.

Plateselskapet SonyBMG opplyser nå at 2600 solgte eksemplarer gjennom nettbutikken Djuice var det som skulle til for å sikre enn topplassering på Norges offisielle hitliste.

- Folks kjøpevaner har endret seg, sier Telenors musikksjef Klaus Sørland til Dagbladet.no.

Topptung liste

Sørland tror ikke at det selges færre singler enn tidligere, eller at det skal mindre til å toppe lista når folk kjøper singler på nett i stedet for fysiske eksemplarer.

- Jeg tror nesten det er omvendt - men det som er annerledes er hvordan vi kjøper. Å kjøpe en låt på nettet er for eksempel mer impulsbasert, og det er lettere å søke opp ting, sier han.

Telenor-selskapet Djuice selger drøyt 30 000 enkeltlåter i uka, og musikksjefen opplyser at antallet singler man må selge for å toppe VG-lista vanligvis ligger mellom fire og fem tusen eksemplarer.

- Men lista er nok ganske topptung. Man kan i enkelte uker komme seg inn på lista bare ved noen hundre solgte eksemplarer, opplyser han.

DOMINERER TOTALT: Metallica har hele seks låter inn på VG-lista. Én av låtene er til og med fra 1992. Foto: SCANPIX/AP
DOMINERER TOTALT: Metallica har hele seks låter inn på VG-lista. Én av låtene er til og med fra 1992. Foto: SCANPIX/AP Vis mer

Metallica dominerer

Denne uka er det en annen pussighet som har rammet Norges offisielle singleliste.

Metallica har nemlig seks låter inne på lista - blant annet ikke akkurat kjempeferske «Nothing Else Matters» (1992).

Bandet kommer inn på grunn av deres nye skive «Death Magnetic», og når folk har søkt opp bandet har de også falt for fristelsen å kjøpe gamle låter.

- Jeg kan selvfølgelig forstå at det ser rart ut når Metallica så til de grader dominerer hitlista i Norge, liksom. På den annen side er det jo slik folk faktisk kjøper musikk nå, sier Sørland.

Ser faren

Stein Vegusdal i MGMTs plateselskap SonyBMG forteller at de ikke hadde plukket ut «Kids» som single, men at det var en ansatt i Djuice som satte den opp på butikkens liste over anbefalinger.

- Når noe først blir profilert, og er på vei oppover listene, slår noen selvforsterkende mekanismer inn. Da kan en låt klatre såpass fort som det «Kids» gjorde, sier han.

Så mye må du selge for å toppe VG-lista

Vegusdal ser imidlertid et faresignal ved at enkelte aktører har såpass stor makt. Djuice/Telenor og iTunes står for en klar majoritet av det digitale musikksalget i Norge,

- Det er kanskje betenkelig at én aktør står for en såpass stor andel av salget som blir rapportert inn. På den annen side er det likt for alle plateselskapene, sier Vegusdal til Dagbladet.no.

TOPPET LISTA: 2600 solgte eksemplarer av MGMTs «Kids» via Djuice var alt som skulle til for å gå til topps for det amerikanske indiebandet.
KRITISK: - Det er lite troverdig at akkurat denne låta går rett på førsteplass. Dette skjer aldri med en ukjent sang fra et relativt ukjent band, sa Håkon Moslet i går, om MGMTs listetopper.