Sa nei til 10 mill.

Bjørn Eidsvåg sa nei til ti millioner kroner da han nektet å selge sine låter til et forlag. Han har tatt grep om egen karriere og framstår som en musiker med full kontroll.

En av Musikk-Norges mektigste aktører er Bjørn Eidsvåg, som er en like dyktig forretningsmann som artist. Å frigjøre seg fra store plateselskap og management ble et vendepunkt for ham.

- At jeg startet mitt eget bookingbyrå, og gikk over til et lite, uavhengig plateselskap er det viktigste grepet jeg har gjort. Det har betydd nesten alt for min karriere, sier Eidsvåg til Dagbladet.

Nektet å selge

- Jeg fikk tilbud om å selge rettighetene til mine sanger. Tilbudet var på åtte-ti millioner kroner. Jeg sa nei. Det er viktig ikke å bli lurt av tilbud om store og raske penger, sier Eidsvåg.

På begynnelsen av 90-tallet startet Bjørn Eidsvåg og hans lydmann Ole Petter Berger bookingbyrået Quint. Eidsvåg eier i dag 75 prosent, mens Berger eier resten. Selskapet har i dag fire ansatte, og jobber i all hovedsak med Bjørn Eidsvåg.

- Jeg har derfor full kontroll over min karriere, og har heller ingen å skylde på. Jeg havner heller aldri i en kø bak andre artister i plateselskap eller bookingbyrå, sier Eidsvåg.

Lite samspill

En av de store svakhetene i bransjen er, ifølge Eidsvåg, det manglende samspillet mellom plateselskaper, bookingbyråer og management. Eidsvåg har siden 1998 gitt ut platene sine på Petroleum Records. Han eier masterteipen, men utgivelsene er en joint venture sammen med Petroleum-eier Rudolf Reim. Plateselskapet gir bare ut Eidsvågs plater.

- Langt flere artister bør og kan gjøre det jeg har gjort. Det er nemlig ikke så vanskelig, men det krever mye jobb. Da jeg begynte å spille midt på 70-tallet, ringte jeg rundt og skaffet spillejobber selv en fem års tid. Da jeg startet for meg selv etter flere år på Kirkelig Kulturverksted, Norsk Plateproduksjon og BMG, reiste Ole Petter og jeg rundt med små høyttalere i en liten bil og rigget og sjauet selv, sier Eidsvåg.

Skaper hengivenhet

Den populære artisten tror at de uavhengige selskapene kan være til større hjelp for mange artister, men at store plateselskapene er det beste markeds- og distribusjonsapparatet.

- Hvis man selv er med på å rekruttere egne folk til å arbeide for seg, skaper man større entusiasme og hengivenhet, sier Eidsvåg.

Jurist Jan Erik Haglund i musikerorganisasjonen Gramart framholder Bjørn Eidsvåg som et forbilde for alle musikere og artister.

Bjørn Eidsvåg har vist at det går an å forene solid pophåndverk med god og innsiktsfull forretningsskikk.

Eidsvåg - et forbilde

- Bjørn Eidsvåg er et forbilde. Han er utrolig dyktig og lykkes med det han gjør. Eidsvåg er nøye med det han gjør i alle ledd. Suksessen skyldes ikke tilfeldigheter, men målrettet arbeid. Han er en dyktig businessmann, og har en veldig, veldig, veldig god platekontrakt med Petroleum Records - mye bedre enn om han hadde hatt en vanlig platekontrakt, sier Haglund.

FULL KONTROLL: Bjørn Eidsvåg har sitt eget bookingbyrå og gir ut plater på et lite, uavhengig selskap. Det gir ham full kontroll og god inntjening. - Mange norske artister bør gjøre det samme. Det er ikke så vanskelig, men det kreves mye jobb, sier han.