DEBATT

Debatt:

Så smakløs at det knapt var mulig å begripe

Med sin nyeste reklamefilm demonstrerer Extra at de er fullstendig uegnet til å benytte barn i en kommersiell sammenheng.

TAS AV: Reklamefilmen til Coop Extra har fått så mye kritikk, at butikkjeden velger å fjerne den. Video Coop Extra/YouTube/Øystein Sæthre/Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Jeg har ingen forventning om at de store matvarekjedene i landet anser det som sin viktigste oppgave å ivareta barns rettigheter, men et visst nivå av anstendighet må det likevel være mulig å kreve av dem.

Nylig lanserte matvarekjeden Extra konseptet «20 % babybonus». I den anledning publiserte de en reklamefilm som var så smakløs at det knapt var mulig å begripe alt som utspilte seg i de 30 sekundene filmen varte. Etter et døgn med protester fra oss forbrukere, har de valgt å produsere en ny film. Det er naturligvis svært positivt, men overtrampet var i utgangspunktet så grovt, og feilvurderingen så omfattende, at saken bør være gjenstand for grundige diskusjoner internt og eksternt. Når store kommersielle aktører ikke klarer å sette en langt høyere etisk bunnlinje for sine reklamer, bør de ikke benytte barn i reklameøyemed i det hele tatt. Da bør de holde seg til voksne mennesker som kan forstå kontekst og konsekvenser, og dermed foreta et informert samtykke.

I filmen møter vi en liten gutt i bleie som vises fram fra ulike vinkler. Han vandrer bortover med gullsmykke rundt halsen, før vi ser ham ligge på magen på stellebordet. Der får vi et nærbilde av at bleien festes rundt livet, før to kvinnelige hender masserer ham sakte oppover den nakne ryggen. Talkum drysser. Øyne glitrer. Musikken som tonesetter det hele, får vi fra rapperen 50 Cent og hans sang om at han er en hallik (P.I.M.P) og at ingen «bitch» kan få en dollar ut av ham. Slik har Extra påført et barn hovedrollen i en film som gir assosiasjoner til sex, dop, hallikvirksomhet og penger – med andre ord anliggender som ikke skal innbefatte barn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer