Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Debatt:

Så smakløs at det knapt var mulig å begripe

Med sin nyeste reklamefilm demonstrerer Extra at de er fullstendig uegnet til å benytte barn i en kommersiell sammenheng.

TAS AV: Reklamefilmen til Coop Extra har fått så mye kritikk, at butikkjeden velger å fjerne den. Video Coop Extra/YouTube/Øystein Sæthre/Dagbladet Vis mer
Meninger

Jeg har ingen forventning om at de store matvarekjedene i landet anser det som sin viktigste oppgave å ivareta barns rettigheter, men et visst nivå av anstendighet må det likevel være mulig å kreve av dem.

PSYKOLOGSPESIALIST: Heidi Wittrup Djup.
PSYKOLOGSPESIALIST: Heidi Wittrup Djup. Vis mer

Nylig lanserte matvarekjeden Extra konseptet «20 % babybonus». I den anledning publiserte de en reklamefilm som var så smakløs at det knapt var mulig å begripe alt som utspilte seg i de 30 sekundene filmen varte. Etter et døgn med protester fra oss forbrukere, har de valgt å produsere en ny film. Det er naturligvis svært positivt, men overtrampet var i utgangspunktet så grovt, og feilvurderingen så omfattende, at saken bør være gjenstand for grundige diskusjoner internt og eksternt. Når store kommersielle aktører ikke klarer å sette en langt høyere etisk bunnlinje for sine reklamer, bør de ikke benytte barn i reklameøyemed i det hele tatt. Da bør de holde seg til voksne mennesker som kan forstå kontekst og konsekvenser, og dermed foreta et informert samtykke.

I filmen møter vi en liten gutt i bleie som vises fram fra ulike vinkler. Han vandrer bortover med gullsmykke rundt halsen, før vi ser ham ligge på magen på stellebordet. Der får vi et nærbilde av at bleien festes rundt livet, før to kvinnelige hender masserer ham sakte oppover den nakne ryggen. Talkum drysser. Øyne glitrer. Musikken som tonesetter det hele, får vi fra rapperen 50 Cent og hans sang om at han er en hallik (P.I.M.P) og at ingen «bitch» kan få en dollar ut av ham. Slik har Extra påført et barn hovedrollen i en film som gir assosiasjoner til sex, dop, hallikvirksomhet og penger – med andre ord anliggender som ikke skal innbefatte barn.

Av alle mulige måter man kan framstille en babys tilværelse på, har Extra valgt den mest tankeløse, smakløse og kunnskapsløse varianten jeg kan tenke meg.

Barn er selvstendige individer med helt grunnleggende rettigheter som blant annet omhandler deres rett til å få sin integritet og sitt privatliv beskyttet. Det er de voksne i samfunnet som har ansvar for å sørge for at denne beskyttelsen finner sted. Barn er ikke i stand til å reflektere over hvordan de framstilles, og de har ingen kontroll over innholdet i reklamefilmene de blir satt til å delta i. De har ikke forutsetninger for å forstå situasjonen eller samtykket til det de utsettes for.

Små barn er derfor fullstendig avhengige av at voksne mennesker gjør vurderinger som tar hensyn til dem og ivaretar deres interesser både i nåtid og for framtida, slik at de ikke senere settes i forlegenhet eller vanskelige situasjoner.

Ved å plassere barn inn i en slik reklamefilm, med seksualiserte undertoner og referanser til en voksenverden barn ikke hører hjemme i, viser Extra svært dårlig dømmekraft på barns vegne.

Vi vet at barn utnyttes og misbrukes på det mørke nettet, noe som bidrar til at det manes til forsiktighet når bilder og videoer av barn deles på nett. Deler av innholdet kan tas ut av sin kontekst og finne veien til helt andre fora, til forlystelse for voksne med helt andre hensikter enn å handle på Extra. I tillegg kan reklamefilmer som denne bidra til å flytte grensene for hva vi aksepterer og blir vant til når det gjelder hvordan barn fremstilles. Slike grenser må vi ikke flytte feil vei.

Barn skal ikke objektiviseres eller seksualiseres. De skal ikke brukes som middel mot de voksnes mål, enten det gjelder underholdning, forbrukeratferd eller grovere krenkelser.

I lys av denne filmen bør vi diskutere hvor grensen går før bruken av barn i reklame i seg selv kan anses som en krenkelse av deres rett til personvern og medbestemmelse. Som et minimum må vi enes om at det er nulltoleranse for å framstille barn slik Extra har gjort her.

Vi bør som forbrukere be de store kommersielle kjedene ta et tydelig prinsipielt standpunkt når det gjelder barns rett til beskyttelse, integritet og privatliv. I en tid der vi har så mye kunnskap om barns rettigheter, og der vi har så mye erfaring med hvordan barn utnyttes og krenkes, kan vi ikke tillate oss å ta unødig risiko på vegne av dem.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media