|||BERGEN (Dagbladet): Det er lett å sympatisere helhjertet med sanger/trompetist (og Nordisk Råds musikkpris-kandidat) Arve Henriksens intensjon om å skape et vakkert, mangefarget og assosiasjonsskapende utrykk som kontrast og alternativ til all den audielle, visuelle og mentale støy som truer med å drukne oss hele tida.
Men Nattjazz-konserten hans i trio med gitarist Eivind Aarset og live sampler Jan Bang torsdag kveld opplevde jeg til tider så skjørt balanserende på kanten av rent esteteri at det holdt hardt å bevare konsentrasjonen.
Langt bak i et urolig lokale som Sardinen måtte nødvendigvis lytteopplevelsen fortone seg annerledes enn på første rad, halvannen meter fra musikerne og den hele tida tette kommunikasjonen og kreative klanglige prosessen. Men det var ikke bare avstanden og den reduserte utsikten til scenen som fikk konserten til å fortone seg som ujevn. Til tider ble savnet av nerve og temperament i uttrykket for sterkt til å avfeies.
Når først det er sagt, skal det poengteres at konserten også bød på partier som engasjerte sterkere, kanskje fordi fortellingen fra scenen fikk flere og kontrasterende farger, mer lukt, mer smak, mer temperatur.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger