Sabeltannløst

TRONDHEIM (Dagbladet): Platebransjens etikk- og moralkampanje «Piracy Kills Music» illustreres med et dødninghode med noen flotte høretelefoner, frontes av en bråte kjente norske artister, og har en potensiell Youtube-klassiker av en skrekkpropagandavideo som introduksjon på sine nettsider.


I GÅR VAR DET
tilsynelatende feige lag da kampanjen og nedlastingsproblematikkene skulle debatteres på Bylarms første seminar. Hvis vi tar med tidligere statssekretær og samtidsmusiker Yngve Slettholm og musikkjournalist-/trådtrekkerveteran Tom Skjeklesæther på platebransjelaget - det hørtes ut som de var med der, i hvert fall - var det åtte mot to (Dagbladet.no\'s Jan Omdahl og Joel Syverud fra piratenes motkampanje), med NTNU-forsker Hendrik Spilker som 11. mann og nøytralt alibi.

Debatten bølget oppskriftsmessig langs \'folk-flest-er-tyver\'/\'platebransjen-er-teite\'-aksen, samme hvor godt formulerte og snubletrådbehengte spørsmål den dyktige ordstyrer Asbjørn Slettemark stilte.


TIL Å VÆRE
et tema som burde åpent for nyansert og drøftende argumentasjon, er den norske nedlastingsdebatten i stedet preget av paradokser og en svart/hvit svingdørpolemikk, hvor platebransjen tar en Bush og sier «enten er du med oss, eller så er du med piratene».

Paranoiaen slår ut i full blomst når de tror det å være kritisk til antipiratkampanjens form, eller å sette spørsmålstegn ved platebransjens omstillingsevne, er det samme som å være for at artister og låtskrivere ikke skal få betalt for åndsverkene sine. Så enkelt er det ikke.

Her skal det likevel sies at man kunne ane et bitte lite snev av noe som med litt velvilje kanskje kunne tolkes som en ørliten dose selvkritikk fra bransjerepresentantene. Kanskje var kopisperrer litt dumt, kanskje skulle vi vært litt mindre redd for Internett, kanskje vi kan selge musikk litt billigere. Men som EMI Norges daglige leder og kampanjetalsmann Bjørn Rogstad litt resignert slo fast: Det er vanskelig å konkurrere mot null kroner.


RESIGNASJON
er stikkordet her. For da ordstyrer Slettemark spurte Rogstad om hva neste steg i kampanjen var - åpnes arkivene til lavpris?, for eksempel - ble EMI-sjefen svar skyldig. Det var ikke noe neste steg. I hvert fall ikke foreløpig.

I den grad det dukket opp noen konstruktive innspill underveis, er en moderne oppdatering av det gamle Kassettavgiftsfondet - en avgift på uinnspilte kassetter som siden ble fordelt til artister - noe å tenke på, i form av en avgift på bredbånd og annen nettilgang. Så får vi se om feite profitører som Telenor og NextGenTel sånn uten videre synes de er moralsk forpliktet til å ta bompenger på informasjonsmotorveien og gi dem videre til artister og låtskrivere.

PIRATDEBATT: Fra venstre: Marte Thorsby (IFPI), Bjørn Rogstad (EMI) og Joel Syverud (Piratgruppen).
PIRATDEBATT: Fra venstre: Marte Thorsby (IFPI), Bjørn Rogstad (EMI) og Joel Syverud (Piratgruppen). Vis mer

For å gjøre en omskriving av Marve Fleksnes\' klassiske «Hallelujah»-sitat: Det er enkelt å si nei til nedlasting, men å gjøre det.