Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Sær historie av suksessforfatter

Krimlignende roman om drapet på et språk

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BOK: Mikael Niemi har tatt turen tilbake til Pajala, åstedet for gigantsuksessen «Populærmusikk fra Vittula». Men mens den romanen var en eksotisk og småbisarr heimstadskildring med stor underholdningsverdi, er det langt mørkere toner i «Mannen som døde som en laks».Dessuten er dette en skikkelig hybrid av en roman. Det tar til som en form for kriminalhistorie fra det fjerne nord, men så legger Niemi i vei i flere retninger på mer eller mindre en gang. Resultatet blir, som man vel skjønner, sprikende - det er litt krim, litt romantikk, litt historie, litt antropologi og kan vel enklest oppsummeres som en kriminalroman for språkforskere. For selv om det blir funnet en død pensjonist i begynnelsen - han som døde som en laks - så handler dette vel så mye om drapet på et språk: Meänkieli, det finskbeslektede språket som man snakker i Tornedalen på grensen mellom Sverige og Finland. Språket har vært undertrykket med offentlig godkjennelse i over hundre år, men for noen få år siden ble meänkieli anerkjent som et minoritetsspråk. Det viser seg at den drepte, den tidligere læreren og tolleren Martin Udde, var en innbitt motstander av meänkieli, men var det grunn nok til å ta livet av ham på et så blodig vis? Det lokale politiet får hjelp i etterforskningen av stockholmeren Therese Fossnes, så det er tydelig at Mikael Niemi også bruker boka til å måle avstanden mellom det urbane og bygda. Han lar til og med Therese forelske seg i en av de mistenkte, Esaias Vanhakoski, liksom for å vise oss forskjellene i detalj. Et par-tre kapitler tar for seg den historiske bakgrunnen for at Tornedalen ble delt mellom Sverige og det da russiske Finland, mens kong Oscar II er hovedpersonen et annet sted, hvor han forordner gratis skolegang mot at alle i riket forplikter seg til å snakke svensk. Selve drapsgåten får et slags svar til slutt, men som kriminalroman er dette ganske klossete utført. Til tross for alle gode intensjoner når det gjelder meänkieli-saken, så blir «Mannen som døde som en laks» en sær og usammenhengende historie, helt uten den frodige fortellerstilen som var så spill levende i «Populærmusikk fra Vittula».